Regulering af SCAN brændeovn

Hej LDS'er
Har overtaget en ældre SCAN brændeovn, men kan ikke helt greje reguleringen af luften.
Er der nog herinde der ved hvad de mange spjælp bruges til
1 på lågen (til rudeluft kan jeg regne ud selv)
1 oven i åbningen over brændkammeret?
2. Et på hver side af brændkammeret?

Hvis nogen har en manual el lign ville det være super

Vh, silas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke give dig direkte råd om denne brændeovn, men sådan mere principiel.

Når man fyrer med træ (tørt træ) kræver det at man giver både primær og sekundær luft.

Når træ bliver opvarmet frigiver det i den første tid mange forskellige gasser, bl.a. tjære. Det er disse gasser man skal have brændt af, ved fortsat at have flammer. Det er også disse gasser der giver den gode økonomi.

 Primær luft i bunden for at nære forbrændingen, og måske dobbelt så meget sekundær luft i toppen for at give luft til flammerne. Står du ude og kigger på din røg, skal den være næsten helt usynlig.

Her er et link om gode råd til fyring, og som et kuriosum kan man her også bestille en homeparty, med sin skorstensfejer. (det bli`r så godt)http://mst.dk/borger/luftforurening...ornuftigt/


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det jo det jeg ikke præcis ved, men primær luft i bunden og sekundær i toppen. Jeg ville øve mig efter at læst link til miljøstyrelsen som jeg gav længere oppe

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis