Udskifte lasker på spær?

Hej,

Jeg går og banker på et gammelt hus fra 1889 og vil gerne udskifte de lasker der sidder på spærrene. Er det klogt?

Grunden til at jeg vil udskifte dem, til en hulplade i 2 mm jern i øvrigt, er for at få en lige flade til at sætte beklædning på og samtidig bevare så meget af lofthøjden som muligt.


Jeg har taget et billede af spærrene:
http://www.kjohansen.dk/img_5739.png


Nogle gode bud og betragtninger
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Efter min mening må du ikke røre de lasker. De er en væsentlig del af deres styrke. Den kan du ikke opnå med 2 mm hulplader, det er helt sikker.

Men hvis du skal have overetage ret udnyttet, så skal der vel også være både udluftning under tag, 300 mm isolering o.s.v. Det fylder jo alligevel så meget at du "møder" laskerne næsten helt inde ved midten. Så har du ikke noget ud af at lave dem mindre.

Når du skriver at dit hus er fra 1889 betvivler jeg det naturligvis ikke. Men jeg tvivler på at de spær er fra den tid. Det var først 1950-60`erne at man lavede så fint fuldkantede spær, og sømmede dem sammen. Før den tid var det med trænagler Jeg tror det er blevet skiftet en gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar..

Der bliver lagt 100 mm isolering op nu og om ikke så længe, så tager tømmeren taget af, hæver taget ved at sætte nyt spærtræ på siden af det gamle, så der kommer 200 mm på. Så vil der stadig være 50 mm luft over isoleringen. Vi nr desværre ikke 300 mm i det gamle hus.

Du har givet vis ret i at de spær er fra 50-60'erne. Huset er noget af en knopskydning.

Hvordan styrker laskerne spærrene? Er det ikke kun ved sideværs bevægelse? Kan en 5 mm hulplade gøre en forskel eller kan jern slet ikke gøre det?


Ved du i øvrigt hvad den type spær hedder?
Hvorfor skal det laves bagvendt?? Det var da bedre og starte med nyt tag og isolering bagefter så det hele bliver på en gang.

Men uanset skal du ikke fjerne de lasker for at erstatte dem med en blikplade. Den styrke der er i de lasker kan du ikke umiddelbart genskabe, medmindre du laver en plade i næsten samme størrelse. Men du kan vel bare rette forskallingen til så det passer efter huset og dets skævheder. Det er der jo ingen der kan se når nu det hele er beklædt med gips og tapet alligvel

Har du overvejet om det ikke var bedre og starte forfra med nye spær på hytten istedet for når du ved du vil have nyt tag på det vil give dig mulighed for at undgå de der små ting som ikke lige passer ind

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der findes 3 hovedtyper af spær.

Gitterspær , herunder saksespær m.m. (i traditionelle en fam. huse)

Bjælkespær hvor de er så tykke at 1 f.eks limtræs bjælke kan holde hele lasten

Hanebåndspær Hvor der sidder 1 vandret nær toppen, og evt lodret 1 stolpe længere nede.

Dine er hanebåndspær om end hanebåndet sidder noget højt. I dit næste indlæg antyder du at der kommer mere spærtræ på, Det giver jo en helt anden situation. Så skal du (din tømrer) jo forholde sig til hvor stærk det er nu, om du eventuelt kan lave en laske længere oppe, så de nye spær kommer med i styrken. I stedet for lasker lavet af jern, foretrækker jeg f.eks. 20mm krydsfiner. Det kan du selv save til så det passer, og det er bare stærk.

Jeg kiggede lige igen på dit billede. Jeg troede du havde holdt kamera lidt skrå. Nu kan jeg se at du har almindelige hanebåndspær henne i gavlen, De her spær er så måske på vej ud over en kvist. De har en mindre vinkel (hældning).

Nu skal jeg for tydelighedens skyld overdrive lidt. Hvis jeg har et stykke træ der bare skal forlænges ligeud, så kan man evt. skrue en tilsvarende træ på siden af samlingen. Så er det stærk. Hvis jeg godt lige vil have 20 grader vinkel på min forlængelse, så gør jeg det samme.  

Der kan være mange grunde til at du vil lave indvendig først. Men det var lettere at lave spærere færdig først.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvad siger den byggesagkyndige herinde til en halv energioptimering ved ny klimaskærm?
Udløser det ikke en større mængde K er når ejendommen skal sælges igen?

Mvh.
Jeg ville da klart ligge det isolering på én gang og ude fra. Når først der er sat på siderne er dit isolering ikke intakt som jeg ser det. Lidt træk inden under isoleringen og du kan lige så godt lade være med at ligge det.

Har været der.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Selvfølgelig kan man lave noget jern system der fylder mindre. Men en del af styrken er hvor langt forstærkningen kommer ned på spærene. Hvis du tænker på en jernplade med huller, skåret ud som en forstørret jakkebøjle. Men det er langt ud over LDS arbejde at beregne det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der kommer en tømmer på og skifter taget. Hvis timingen havde været der, så var det blevet lavet i den rigtige rækkefølge. :-)

Jeg har læst et sted at en ny klimaskærm skal være så god som overhovedet muligt. Dvs. Er det muligt at lægge 300 mm, så skal det gøres men det skal stå mål med bygningens beskaffenhed. Resten af huset er fra 1889, og jeg har læst og tolket det således at det ikke falder stringent ind under nutidens krav til isolering.

Der er 300mm i den vandrette skunk, 300 på endevæggene og 200 på det skrå. Medmindre hele overtagen laves om, så bliver der ikke plads til 300 mm på det skrå.

@ev elmand; jeg kunne sagtens have holdt kameraet skævt men du har ret, der er en kvist på.
Jeg holder mig fra at skifte laskerne og sænker lofthøjden en smule. Jeg er godt 2 meter høj, så jeg ville have hver en centimeter ud af det :-) tak for assistancen, dit svar holder mig fra at begive mig i kast med det.

Hvad skal dine vægge beklædes med ?. Hos mig er det gips, disse skrå stivere stikker lidt ud af væggen. Mine er lidt tykkere end dine men så afrundet fra naturens side. Jeg måtte pille bark af. Det ser faktisk rigtig godt ud, de er så malet mat hvide som kontrast til mine Kenya beige vægge. Du kunne gøre det samme, men fore lidt på siden af dine brædder så det ligner stolper af kvalitet. At tilpasse gips var ikke det sjoveste, men polyfilla gips hjalp så lidt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også