genbruge stålskorsten

Hej.

Jeg har en gammel brændeovn i vores udestue som var der da vi købte huset.

Vil gerne skifte denne ud da den ikke varmer imponerende ift forbrug af brænde.

Skorstensfejer har sagt ok til at genbruge skorsten så længe denne ikke fejler noget.

MEN skorstenen er bagmonteret da den går vandret ud af væggen.

Der er ca 96-97 cm fra gulv op til midten af røret.

Hvordan tilpasser man lige dette til en ny brændeovn? er jeg nød til at rykke skorstenen?

Hej. Jeg har en gammel brændeovn i vores udestue... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det røgrør/skorsten ikke så stor at den kan være isoleret. Så er problemet med trævæg ikke så stor

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 19-10-2014 19:17
Er det røgrør/skorsten ikke så stor at den kan være isoleret. Så er problemet med trævæg ikke så stor

Det er muligt. Men ovnen står for mig at se for tæt på vægen. Mener og kunne erindre noget om der skal være mindst 50 cm til brændbart matriale. Minimum afstand til røgrør/skorsten afhænger af rørenes godkendelse. 

Her er der i øvrigt reglerne: http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id122/0/42

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 19-10-2014 19:25

Det er muligt. Men ovnen står for mig at se for tæt på vægen. Mener og kunne erindre noget om der skal være mindst 50 cm til brændbart matriale. Minimum afstand til røgrør/skorsten afhænger af rørenes godkendelse. 

Her er der i øvrigt reglerne: http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id122/0/42

 

Mon ikke skorstensfejeren havde nævnt det når han kommer og renser den så?

 

Det skorstenen dvs isoleret osv der går igennem væggen og er det i kan se på billedet.

 

Kigger man på nye brændeovne nævner de f.eks 20cm til brænbart mat bagud og det er opfyldt her

 

 

 

Skrevet af bjavle på 19-10-2014 19:42

Mon ikke skorstensfejeren havde nævnt det når han kommer og renser den så?

 

Det skorstenen dvs isoleret osv der går igennem væggen og er det i kan se på billedet.

 

 

Kigger man på nye brændeovne nævner de f.eks 20cm til brænbart mat bagud og det er opfyldt her

 

 

 

 

 

Normalt plejer det at skulle være meget grelt før de lader ord falde. Kan heller ikke sidde her og se, hvornår fejer har lagt sit klamme syn på din ovn sidst. 

Godt, du skal så bare huske og få en ovn der må indsættes i din opstilling. 

Som sagt nævnte jeg det for der ikke skulle komme nogen ubehalige overraskelser hvis du bare installerede en anden ovn uden at spørge fejer først. Det er altid en god ide og tage ham på råd først før arbejdet udføres. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 19-10-2014 19:58

Normalt plejer det at skulle være meget grelt før de lader ord falde. Kan heller ikke sidde her og se, hvornår fejer har lagt sit klamme syn på din ovn sidst. 

Godt, du skal så bare huske og få en ovn der må indsættes i din opstilling. 

Som sagt nævnte jeg det for der ikke skulle komme nogen ubehalige overraskelser hvis du bare installerede en anden ovn uden at spørge fejer først. Det er altid en god ide og tage ham på råd først før arbejdet udføres. 

 

 

Ja helt sikkert :-) som jeg skrev i allerførste indlæg så har skorstensfejeren sagt ok til genbrug af skorsten så længe den ikke fejler noget og den er i meget fin stand.

 

Men tak for input, må se hvad jeg finder af løsning, nu har jeg da et par muligheder

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også