Etablering af nyt vindue

Vi skal have etableret et vindue i vores badeværelse. Det skal være ca. 40x40 og da der ikke er et vindue i forvejen, skal der jo også slås hul i muren (gasbetonelementer med skalmuring) 

Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående? 


Lunde
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej........... jeg har et hus med skalmur og indermure af træskelet og gips...........
For år tilbage satte jeg en dør i en væg hvor der tidligere ikke var noget, . ............ startede med at fjerne fugerne omkring stenene hvor overliggeren skulle være , sådan for at det hele ikke skulle styrte sammen ,,............. murede overliggeren fast og fugede over overliggeren .......så var der klar til at fjerne stenene hvor døren skulle være uden risiko for at tingene styrtede sammen .......
det virkede i mit tilfælde .............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Når du skal hugge hul i skalmuren, skal du bevare så mange af de gamle sten som mulig. Det er sjældent nemt at finde nye der passer perfekt. Så det er de bedste sten til at lave overligger og reparere i siderne. Så kan du bruge en enkelt ny ind imellem. Der skal ofte tages sten ud 1/2 - 1/1 sten bredere end hullet skal være. Kanten af muren ind imod vinduet skal jo være den nye facade, og i forbandt. 

Du starter med at bore ( og vrikke lidt fra side til side med boret ) med 8-10 mm murbor mange steder ind i fugen rundt  omkring 2-3 sten. Når de er ude er det lettere at slå de andre ud uden at de tager skade. Stenene renses nogenlunde for mørtel, ved at gnide fladerne imod hinanden. Hvis der en "beskidt" ende der skal vende ud, har jeg rengjort den med let syreblanding.

Man kan selv lave overligger af de sten.

Så kan du skære hullet i indermuren, Der behøver du ikke overligger. I siderne imellem inder og ydermur kan du skære passende strimler af gasbetonpladen du skar ud / eller ny plade. De skal limes imellem facade og indermur. HUSK 20-30 mm flamingostrimmel ud imod ydermyren både i sider og top. så du undgår kuldebro.

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og hvorfor behøver man ikke overligger i bagmuren, som typisk er den bærende væg i dit hus
Det er en meget lille hul, og jeg mener ikke at det hjælper i gasbeton væg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har lige gennemtænkt den lidt. Der kan selvfølgelig være tilfælde hvor gasbeton skal forstærkes. Hvis stykket over vindue bliver meget tynd, og der står et spær lige over.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis