Til jer med mekanisk ventilationsanlæg

... hvad gør I for at holde jeres systemer rene?

Vi købte hus for 1 år siden, og nu tænkte jeg det var på tide at få kigget ordentligt på vores Genvex 300 (monteret i 1993, står der). 

Og umiddelbart synes jeg der er nogle ting som ryster mig.

Når man tænker på hvad mekanisk ventilation "står for", så bliver jeg urolig når jeg åbner mit aggregat (står på loftet) og ser følgende, som jeg ikke forbinder med "godt indeklima":

1. Skovlene på "turbinerne" er godt og grundigt snavsede. Men man kan ikke tage dem ud til en tur hos kompressoren. Tænker på at montere nogle "stik" inde i aggregatet så man kan klikke ledningerne fra hinanden og blæse motorerne igennem, fx. 1 gang årligt? Hvad gør I?

2. Selve aggregatets indersider er godt og grundigt snavsede. En fugtig klud blev hurtig godt sort. Renser I aggregat jævnligt?

3. I mit anlæg er der 2 indstillinger på friskluften, justeret med et spjæld: i sommerhalvåret suger den fra vores facade. I vinterhalvåret kan man vippe over så den suger fra loftet. Smart nok i forhold til varmeregningen, men hvad med mineraluld-støv fra sådan et gammelt loft? Og jeg tror vi har asbest-tag - lige oppe over indsugningen - hvor meget drysser sådan et tag ned når det "bare hænger stille"?

4. Filtrene. Der sidder to bukkede "hønsenet" hvori filtre kan "klaskes ind". Jeg tænker at der er enorm risiko for at anlægget bare suger udenom filteret. Det er jo på ingen måde tæt. Nu skal det siges at de filtre der er i anlægget pt ligner noget den tidligere ejer selv har skåret til, så jeg skal fluks ind og bestille nogle rigtige G4 filtre. Men avanceret, det ser det ikke ud til at være.

- i samme omgang undrer det mig at der ikke er en form for kassefilter lige efter indblæsningsmotoren? Specielt i forhold til hvor snavset selve aggregatet tilisyneladende bliver...?

Hvad siger I, gutter? Er jeg hysterisk? 

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke du er hys. Har set rørene indvendigt på nogle anlæg. Når man ser indblæsningsrørene indvendigt taber jeg lysten til at eje mekanisk ventilation. Da jeg byggede vores bjælkehus glemte jeg alt om genvex. Jeg bruger en simpel løsning der består af en affugter placeret på badeværelset. Da vores varme er luft til luft varmepumpe står alle døre næsten altid åben. Det betyder at luftfugtigheden i hele huset styres af affugteren.
Super interessant spørgsmål!

Jeg har ikke selv ventilationsanlæg, men "ønsker mig det". Og jeg har tænkt på om der ikke kan være en risiko for fugt i rørene i værste fald skimmelsvamp (nogle anlæg trækker luften fra badeværelset, for at udnytte varmen), som bliver fordelt ud i resten af huset.

Spændende at høre om der kommer nogle gode svar.

Mvh. AllanE

Arrgghh, Allan E, jeg ved ikke meget om ventilationsanlæg, men lige netop det med at suge luften ud af badeværelse, ved jeg da, at det gør man bestemt ikke, og ej heller fra køkkenet, i hvert fald ikke til direkte genbrug!!
Det er vist nok kun i genvindingsanlæg man bruger varmen fra bad (lokum) og køkken, og hvor man blæser den afkølede og brugte luft med aromastoffer ud i naturen.


Med venlig hilsen
ktm

 

Ja lidt hysterisk har man vel lov at være.

varmeflytteanlæg er en ting og mek. udsug med varmegenvinding er noget helt andet.

Det eneste snavs der sidder i indblæsningssiden, er partikler fra den luft du går i til daglig. Men efter at have samlet sig i 20 år, bliver det ulækkert.

de 2 filtre skal selvfølgelig passe, så er det tæt. Men det er "ren" udeluft du suger ind, så det filter sidder der kun for at du ikke skal få støvringe på dine lofter ved ventilerne.  De fleste filtermaterialer kan tages ned og vaskes under vandhanen.  Selve aluminium krydset sidder i et par spor, og kan trækkes ud imod dig selv, når du sidder foran asnlæget. Det har godt af at komme ned og blive spulet igennem med haveslangen. Husk at smøre gummitætning med lidt opvaskemiddel. Så er det lettere at få krydset på plads.

Jeg har selv lavet nogle anlæg, incl. selv lave aluminiums pakken og få det monteret sammen med sugere. Det er med et andet princip, som giver et betydeligt bedre virkningsgrad. Det kommer for vidt at forklare systemet her. Jeg har temp. følere i indbl. udsug. og udeluft

I forbindelse med denne fabrikation har jeg naturligvis lavet nogle forsøg, også med at tage luften ind fra loftsrummet. Det overraskede mig at jeg næsten ikke kunne måle en forbedring af indblæsningstemp. Så jeg laver det ikke længere.

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de gode svar.
Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre fra flere med ventilationsanlæg, om deres anlæg også bliver ulækre indvendigt og hvor ofte de rengører dem.

Mht indblæsningsluften, så ja, det er jo "ren" udeluft der suges ind, men vi snakker mange meter rør fra indtag til loftsarmatur, hvor der kan samle sig alskens snask tænker jeg. Måske er det bare støv man ser når man kigger på aflejringer i vent-rør, men støv er vel heller ikke godt at blæse ind i éns ungers børneværelser.

Jeg tror jeg vil droppe at suge fra loft helt, specielt hvis man ikke kan se en særlig gevinst ved det. Jeg er i hvert fald bekymret for mineralulds-støvet.
Annonce
Det er jo ikke det støv der er aflejret der kommer ind. Det er jo de mange gange så meget støv der ikke er aflejret. Det støv ville jo alligevel komme ind når man udlufter.
Hvis du har lyst til at tjekke varme genvindingsgrad, så vil jeg give en opskrift.
Du kan købe 2 billige ude/inde termometre elektroniske. Den type med ledning til fjernføler.
Den ene føler placeres i Varmeveksler der hvor udsugningsluften kommer fra køkken og bad. Den anden placeres hvor indblæsnings luften går ud af anlægget til stuer og vær. Det skal være før evt. eftervarmekilde. Du aflæser så blot (out temp) på termometre.
Så har du sikkert allerede et termometer der viser udetemperatur. Når du har noteret disse 3 temperaturer kan du udregne hvor mange % du taber.
Så har du (T udsug - T indbl.) x100 / (T udsug - T ude) = tabs %
Så kan man tage 100 - tabs % = genvindingsgrad

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Genvindningsgraden med din regnemetoder forudsætter at din indblæsning og udsugnings mængde er ens, det kan ikke udregnes på den måde, det ville være mere brugbart og se hvor varm din afkast luft er.
Jeg har haft vores anlæg kørende i lidt over et år nu, og vores luftfiltre skifter jeg hver 3. månede. De SKAL slutte tæt til anlægget hvor de sidder. Når jeg skifter filter er der faktisk ret meget støv i dem, i foråret var indsugnings filteret fyldt med polenstøv, fruen i huset mener at kunne se en forskel på støvlaget rundt omkring(fred være med det).Og brug kun G4 eller bedre, vi montere nok et polenfilter til foråret da jeg har tendenser til pollenallergi, om det hjælper aner jeg ikke.

Hvad angår det med luften fra loftrummet kørte jeg i et langt stykke tid uden en taghætte så luften kom fra loftrummet, så snart solen varmede tagrummet op steg indblæsningstemperaturen mærkant, om jeg ville gøre det med et asbest tag er jeg ikke sikker på.

Det er altså ikke unormalt at skulle rense sine ventilations kanaler efter 20 år, og har man på et tidspunkt valgt at køre uden filter går det galt. Hvis dit anlæg har en krydsveksler/modstrømsveksler kunne det være smart at tage den ud og gøre den ren, igen har man kørt uden eller med defekte/forkerte filter er det her en del støv samler sig.

Er det for øvrigt det her anlæg du har http://www.genvex.dk/wp-content/uploads/2014/08/31_Produktblad_Genvex_300.pdf
Hvad koster sådan en gang "kanalrensning"?
Ja det er vores anlæg. Jeg overvejer at købe filterrammer og selv sætte dem i spænd så de slutter helt tæt, istedet for de "hønsenet" der er standard..
Sidste år fik jeg tilbud på rensning af mine ventilations rør på kr. 4-5.000,- for i mit hus, tror det ligger der omkring, og det var inkl. før/efter fotos af kanalerne så man kan se der har hjulpet. Mener bestemt at det kan trækkes fra i bolig/job halløjet.

Mvh
Tbent
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også