vedligehold/reparation af egetræsskrivebord

jeg har et ældre egetræsbord, som formentlig er bejdset oprindeligt. Det er i al fald ikke lak. 
Desværre har vi gennem årene ikke rigtig formået at passe godt nok på det, så bordpladen har en del skader. Vandpletter, skrammer o.a.
Jeg ville gerne shine det lidt op, men har ingen anelse om hvordan. 
Jeg er så godt som sikker på at det ikke er finer, for kanterne er udskårne og det ser ud til at det er skåret direkte i den plade der er bordpladen. (Håber det er forståeligt)

Håber på et par forslag
VH Millie


MVH Millie
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til, først og fremmest.

Hvis pladen er massiv, har du masser af træ at arbejde med. Jeg ville slibe pladen ned til den er jævn og ens og fri for pletter mm.

Brug en rydstepudser hvis det er nødvendigt, men ellers kan de gode gamle armkræfter også sagtens bruges, husk at slibe i årenes retning, da tværslibning er det svært at slippe af med slibemærkerne. Start med en grov sandpapir, og derefter finere og finere, så du opnår en glat og lækker overflade. 

Derefter er det jo op til dig, hvad du vil gøre med overfladen, olie, lud, voks, lak (der findes der et hav af forskellige), eller sæbebehandling. Snak med din lokale malerforretning, de kan råde dig om både produkter og fremgangsmåde.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
tak for det. Resten af bordet er jo brudbejdset, eller jeg tror i al fald at det er bejdse

Ved du hvad der typisk at bruge til borde mm omkring ved 1950 ? For jeg tænker man har gjort det, der var det mest gængse.
Det er en selvstændig snedker der har lavet det.

MVH Millie

Efter du har renset pladen af som Henrik beskriver, kan du farve pladen med bejdse. Et billede ville jo hjælpe lidt mht. bl.a. farven, men det er formodentlig bejdsefarven "mørk eg" du skal anvende. Lad være at lave bejdsen for kraftig idet du så kan give flere lag og efterhånden ramme den rigtige nuance. Vil anbefale vandopløst bejdse frem for sprit, da jeg synes den er lettere at påføre ensartet.

Bejdsen skal have en slutbehandling, så overfladen er vandafvisende. Med den alder du angiver skrivebordet har vil jeg gætte på at det lakeret. Hvis det er lakeret vil jeg anbefale at du spraylakerer pladen. Det har jeg med held gjort på et tilsvarende bord, og synes det giver et godt resultat i forhold pensel/rulle lakering - både i forhold til udseende men også i forhold til fugtafvisning og vedligehold

tak for det Lars
Jeg må se, hvor modig jeg er.
Jeg synes dog ikke det virker lakeret, der er ikke "glans" , men måske det bare er fordi det er ret gammelt og et tyndt lag

MVH Millie

Igen, et billede ville hjælpe.

Mht glas, så er det netop en af fordelene ved en spray. Du kan vælge en mat eller halvmat glans og give et meget tyndene lag end ved pensel/rulle.

Du få lige et halvdårligtbelyst billede at det skrivebord (med egefinerplade) jeg pudsede af, ombejdsede med mørk eg og lakerede med halvmat spraylak.

 

Annonce
tak for det. Og det billede du viser her, kunne faktisk godt ligne ret meget endda.

Her hvor jeg er lige nu, kan jeg ikke komme til at tag et foto, men måske en af dagene




MVH Millie
når jeg kigger på dit foto, kan jeg se at der også er udskæringer langs med kanten. Og du siger det er finer.

Så bliver jeg jo i tvivl om, hvorvidt det er finer, der er på mit. Jeg ville bare forvente at kunne se en slags samling eller noget, hvis det er finer og det mener jeg ikke at kunne se. Hvordan finder jeg nu ud af det ?

Kan man på din kant/bordplade se at det er finer ?

MVH Millie

Finer eller ej, så er metoden fortsat som Henrik beskrev idet du naturligvis skal være lidt mere forsigtig med sandpapiret. 

For at undgå for meget sandpapir ogløste jeg den gamle overflade med lakopløser (Nitromors, Bums el. lign) og trak den af med en ziehklinge og efterpudsede derfor kun med fint papir. 

Mht lakopløser skal det ikke overgøres og ikke sidde for længe hvis det er finer, da det kan opløse limen i fineren.

tka endnu engang
jeg synes jeg fra min barndom husker noget med at min mor lod en cigar ryge sig selv, og så brugte asken opblødt i lidt vand
Giver det mening ?
(Men det KAN godt have været et andet bord jeg husker det brugt til)

MVH Millie

Avispapir og cigaraske er vist til at polere eksempelvis en shellakket mahognibordplade. Det er alt for fint til at være nogen hjælp til at rense pladen i bund. Men du kan prøve at efterpolere pladen med det, når du er færdig.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også