vedligehold/reparation af egetræsskrivebord

jeg har et ældre egetræsbord, som formentlig er bejdset oprindeligt. Det er i al fald ikke lak. 
Desværre har vi gennem årene ikke rigtig formået at passe godt nok på det, så bordpladen har en del skader. Vandpletter, skrammer o.a.
Jeg ville gerne shine det lidt op, men har ingen anelse om hvordan. 
Jeg er så godt som sikker på at det ikke er finer, for kanterne er udskårne og det ser ud til at det er skåret direkte i den plade der er bordpladen. (Håber det er forståeligt)

Håber på et par forslag
VH Millie

MVH Millie
jeg har et ældre egetræsbord, som formentlig er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så har det nok været det andet skrivebord som jeg husker, det var nemlig et shellakket mahognibord
tusind tak for hjælpen

MVH Millie

Jeg ha givet vores spisebord shellak efter "frensh polish" metoden 

Det kan dog ike anbefales til egetræ (som vores bord er) da eg har en masse små "huller" i overfladen, som først skal fyldes, enten med spartel eller shellak, før man kan få en piano finish... Så da jeg endelig var færdig med bordet, tog jeg den nemme løsning til de 2 plader, og gav dem skibslak 

Men hvis der er kant på dit bord kan de jo godt være finer, og så skal du være forsigtig når du sliber. Prøv at se eller skrab på undersiden, hvis det også er egetræ så kunne noget tyde på at det massivt (specielt hvis du kan se knaster mm de samme steder på begge sider) 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
tanken med knaster på begge sider, er sgi da et smart fif, ikke sikkert jeg selv var kommet i tanke om det
Jeg vil fordybe mig i det, når jeg kan komme til at se skrivebordet tæt på igen. Det står lige nu, i et rum, i et andet hus, men vil snart hente det hjem
Tak til jer alle

MVH Millie
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også