Oliefyr (brænder) slår fra , Hvorfor?

Hej Alle,

Oliefyr slår hele tiden fra!

Jeg har brug for jeres hjælp. Mit oliefyr (brænderen) fra 2010 slår hele tiden unødvendigt fra (går ud), når det starter.

 

Brænderen går næsten hele tiden ud, når det starter op. Medfører at den røde lampe lyser på Kontrolboksen (Genindkoblingsknap). Jeg kan ikke genstarter på Genindkoblingsknap  med det samme. Men Efter et lille minuts tid, kan jeg starte brænderen igen på Genindkoblingsknap. Den starter op, man kan høre pumpen, eller hvad det er, starte op med at køre/larme, så kommer gnisten og flammen, som efter et par sekunder får brænderen til at slå fra igen. Dog kan jeg i andet forsøg ofte få det til at køre helt igennem igen. MEN det slår normalt fra igen senere, når fyret starter op igen, en time eller to senere.

Jeg havde i april 2014 eftersyn af fyret. Jeg fortalte ham om problemet. Han mente at det burde nu hjælpe efter han havde været det igennem. Men det har altså ikke hjulpet. Jeg formoder dog han været grundig og har udført sit arbejde korrekt – altså kontrollere, måle og rense det han skal. Han har ligeledes skiftet dyse, pumpefilter, OV filter og en O-ring som jeg ikke ved hvad er. (I følge hans regning.)

Vi overtog huset og oliefyret i 2012. Problemet har været der fra starten, dog ikke så ofte. Kun en gang hver anden uge i gennemsnit. Men er eskeleret her nu hvor vi starter op for den rigtige fyringssæson, med flere gange dagligt.

 

Oliebrænderen er af typen Bentone ST108, Kontrolboksen på brænderen med den røde lampe/Genindkoblingsknap er Simens)

 

Er det venligst nogen som har oplevet dette og som kan dele deres erfaring ?

Jeg havde optaget en film (og lyd), men kan åbenbart ikke uploade den her, desværre. Giver ellers en ide om hvordan fyret opfører sig.

På forhånd mange tak for jeres tid og hjælp !

venlig hilsen

Martin

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Find og rens flammesensoren. Den plejer at være til at trække bagud af fyret.

mvh


 varmetossen

Tænker dog at et eftersyn ville have renset denne.
Forsøger dog i morgen.
Skrevet af msjager på 16-10-2014 22:00
Tænker dog at et eftersyn ville have renset denne.
Forsøger dog i morgen.

Hvis det viser sig at fotocellen eller flammeindikatoren er beskidt kører brænderen ikke som den skal, men den kan også være defekt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kan være 2 ting fotocellen eller formeget luft, men det lyder mest som fotocellen.
Prøv at hive den ud i lyset og tjek om den bliver ved(den kan jo også være defekt), men pas nu på den sidder der som din sikkerhed.
Man kan også komme til at give den formeget luft og så blæser den flammen ud

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Hej Alle, tak for svar.

Jeg har fået det op og køre igen. Har kørt fint de sidste 2 uger. kun en enkelt gang er de tgået ud. Med hjælp fra min far (som selv har haft oliefyr i mange år) til at rense diverse ting. Slevom jeg jo for kun 6 mdr siden havde en oliefyrsmand forbi, som jeg ville mene burde have gjort det samme.
Men min far fik renset i sær fotocellen og deromkring, som han mente var beskidt. han rensede vist også dyserne.
men noget af det han gjorde, atlså rense, fik i hvert fald det til at køre igen.

tak.
Mit gør det sammen men det går så bare ud meget oftere og det hele skulle være renset og tjekket men har hørt der sidder et filter bag ved dysen.... kan den være skyld i det?

Valle :D
Filteret er en del af dysen, og den burde være skiftet ved service. Kan være filteret før fyret, eller flammesensoren.
Eller filteret i pumpen.
der sidder et filter inden pumpen den er ny, så sidder der et filter på den anden side af fyret, er renset og flammesensoren er helt ren... så kan det vel kun være dysen?

Valle :D
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis