Oliefyr (brænder) slår fra , Hvorfor?

Hej Alle,

Oliefyr slår hele tiden fra!

Jeg har brug for jeres hjælp. Mit oliefyr (brænderen) fra 2010 slår hele tiden unødvendigt fra (går ud), når det starter.

 

Brænderen går næsten hele tiden ud, når det starter op. Medfører at den røde lampe lyser på Kontrolboksen (Genindkoblingsknap). Jeg kan ikke genstarter på Genindkoblingsknap  med det samme. Men Efter et lille minuts tid, kan jeg starte brænderen igen på Genindkoblingsknap. Den starter op, man kan høre pumpen, eller hvad det er, starte op med at køre/larme, så kommer gnisten og flammen, som efter et par sekunder får brænderen til at slå fra igen. Dog kan jeg i andet forsøg ofte få det til at køre helt igennem igen. MEN det slår normalt fra igen senere, når fyret starter op igen, en time eller to senere.

Jeg havde i april 2014 eftersyn af fyret. Jeg fortalte ham om problemet. Han mente at det burde nu hjælpe efter han havde været det igennem. Men det har altså ikke hjulpet. Jeg formoder dog han været grundig og har udført sit arbejde korrekt – altså kontrollere, måle og rense det han skal. Han har ligeledes skiftet dyse, pumpefilter, OV filter og en O-ring som jeg ikke ved hvad er. (I følge hans regning.)

Vi overtog huset og oliefyret i 2012. Problemet har været der fra starten, dog ikke så ofte. Kun en gang hver anden uge i gennemsnit. Men er eskeleret her nu hvor vi starter op for den rigtige fyringssæson, med flere gange dagligt.

 

Oliebrænderen er af typen Bentone ST108, Kontrolboksen på brænderen med den røde lampe/Genindkoblingsknap er Simens)

 

Er det venligst nogen som har oplevet dette og som kan dele deres erfaring ?

Jeg havde optaget en film (og lyd), men kan åbenbart ikke uploade den her, desværre. Giver ellers en ide om hvordan fyret opfører sig.

På forhånd mange tak for jeres tid og hjælp !

venlig hilsen

Martin

Hej Alle, Oliefyr slår hele tiden fra! Jeg har... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve tage sensoren ud i lyset, når der kommer flamme og se om det kører videre.
Skrevet af Valle på 09-01-2016 17:58
Og hvad beviser det så når det brænder videre???? 😊

At din fotocelle endten er snavset eller ikke kan se flammen, pga at fotocellens omgivelser i fyret er snavsede.

 


fase
så den brænder kun hvis den kan se lys?

Valle :D
Ja det er korrekt. Fotocellen eller fotomodstanden, som det vitterlig er, skal se lys for at kontrollere, at der er flamme, ellers ville der kunne pumpes olie ind i fyret, uden at det blev forbrændt.

fase
Annonce
Så jeg burde tage den ud og holde en hånd om den og lukke af for lyset og så burde den stoppe?

Valle :D
Så jeg burde tage den ud og holde en hånd om den og lukke af for lyset og så burde den stoppe?

Valle :D
Det kan du gøre, men hvis det kører videre er det fordi den ikke kan "se" flammen.
Skrevet af Valle på 10-01-2016 09:48
Så jeg burde tage den ud og holde en hånd om den og lukke af for lyset og så burde den stoppe?

Ja, det er korrekt.

 

 

 


fase
Det kan også være møllen i brænderen som sætter sig fast 😉 Det kan til tider fikses med en kompressor og godt med luft, så snavset bliver fjernet.
Det virkede for os 😎🤟🏼
"Fjern 3 skruer, blæs, drej møllen rundt, saml det igen og start fyret"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis