Lampeudtag - Er det korrekt?

Hej

 

Har lige sat en lampe op. Havde først forbundet den blå til N og den brune til M1 men det virket ikke.

Efter at have målt på det har jeg forbundet den blå med N og den brune med P men se lige hvordan ledningen er tilsluttet? Nu kan jeg ikke bruge den hvide til at sikre ledningen med (Den buet i midten)

Er det lovligt som det er?

Der er også strøm hvis jeg forbinder N og M2 med M1 er helt død.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hvide bøjle skal være over ledningen med fuld isolering og med begge skruer spændt. Formålet er at aflaste skrueterminalernes forbindelse fra lampens vægt.

Du kan altid få ledningen ind under den aflastningsbøjle, med yderkappen. Det er bare et spørgsmål om at inderledninger skal være noget længere. Mon ikke der har været en LDS`r tidligere. Skulle have været N og M1. Men det undskylder ikke noget nu. I øvrigt vender bøjlen normalt den anden vej, så skulle ledninger alligevel have været længere. De tynde inderledere skal bare gå hen over bøjlen, det er der plads til. Lidt mere end dobbelt så lange. Må rose det gode billede, men det afslører at det er den brune der sidder i N


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hehe der var jeg vist lige for hurtig - det må være en ommer :-)

Jeg prøver lige at gøre, som i siger.

Tak for hjælpen!

PS. Er det ikke lige meget hvordan ledningerne fra lampen er forbundet? Altså om det er blå/brun der går til N eller M1 ?
Hvis det skal værre korrekt skaæ N= blå .
Skrevet af subwoof på 16-10-2014 21:56
Hvis lampe udtaget er forbundet korrekt i begge ender, så har man fasen i bunden, af fatningen.

 

Det tror jeg ikke det er eftersom der ikke er strøm i M1

Der sidder en strømforsyning/omformer i lampen, så ved ikke helt det med fatningen?

PS. Hvis det gør en forskel sidder udtaget i loftet

 

Nej det er jo svært at vide. Men man kan finde fasen med en polsøger. Det jo blot at holde den på N, lyser den ikke så er det nullen. Og forbindes til den blå.
Ang transformeren, så kommer det an på hvad det for en.
Men man har fasen i bunden af lampen, for at man ikke så nemt får strøm når man skifter pæren

Det er selvfølgelig korrekt at fasen skal i bundkontakten af en almindelig fatning. Men det er jo ikke mulig at sikre sig ved f.eks. en lampe med en 2 benet stikprop. Hvis man vender stikproppen, så skifter de jo plads. Ja jeg kender godt reglerne med faste lamper. Ved omformere har jeg ikke set at det gør nogen forskel. Men man kan spørge om: "hvor meget lettere/hurtigere er det, at sætte det forkert sammen"

Den med polsøger er rigtig nok. Dog siger vi gamle elektrikere om polsøgere, at de lyser bare man stikker dem i røveren på en murer arbejdsmand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis