Kørsel med minidumper på off vej

Hej,

Må man med alm kørekort kat. B køre med en entreprenør maskine som en minidumper på offentlig vej? Og er man så underlagt kravet om at skulle holde sig under 3500kg totalvægt? Jeg tænker på at man med kat B kørekort jo må køre en stor tons tung traktor, så det må vel også gælde entreprenør maskiner generelt uanset vægt eller hvad?? Nogen der har viden derom?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det mener jeg godt du må, men den skal være indregistreret....

klik her for gode råd om traktor og maskinkørsel men der er ikke et konkret svar på dit spørgsmål. Jeg er heller ikke ekspert, men jeg er sikker på at det er som traktorer. Traktor- eller almindeligt kørekort. Og i gamle dage max 30 km/t men det er vist lidt mere nu, noget med op til 37,  men 37,2 giver klip, og 42 direkte af med pappet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror ikke den skal være indregistreret, hvis den kun transporterer sig selv. Men skal den køre med gods, er det en anden sag. Man kan køre uden registrering med en traktor med redskaber, f.eks gyllevogn. Men den skal være registreret hvis det er med en kornvogn. Forskellen er at man skal ud at sprede gyllen, ved hjælp af traktoren (redskab) medens kornvogn er transport af gods. Noget ganske andet er ansvarsforsikring. Den kan jo gøre skade på andre ligeså vel som en knallert kan.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er vist kun landmænd der må køre med uindrigistrerede ting, når det er i forbindelse med driftet, og kørsel til og fra reperatør.

Alle entreprenøre har deres køretøjer indregistreret på hvide plader, så mon ikke det er et krav.

Minnidumperen regnes som en traktor/arbejdsredskab, derfor er svaret ja.

Om en traktor/minnidumper/mejetærsker osv. er registreret (på nummerplader) betyder kun noget for hvor den må lave arbejdet. Men generelt er reglerne for kørsel med et arbejdsredskab (uden nummerplade) at arbejdsredskabet må transportere sig fra arbejdssted til arbejdssted, fra arbejdssted til garage og fra hvor det er til reperatør og tilbage. Max. hastighed er 30 kmt for omtalte redskab. Et uregistreret arbejdsredskab må ikke transportere nogen form for varer (eks jord, korn eller ret beset førens madpakke) men gerne de redskaber der bruges under arbejdes udførsel, eksv. andre (flere) skovle til rendegraver, plov og harve på en vogn osv. Alt er dog forudsat arbejdsredskabet opfylder de få krav til den type køretøjer, som færdselsloven kræver eller henviser til (bla. detailforskrifter for køretøjer og arbejdstilsynets regler).  

Det er absolut minimumudgaven jeg har prøvet at forklare.

Men man skal under alle omstændigheder have et traktor eller kat B kørekort for at føre et arbejdsredskab uden for et afspæret område.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af je__ns på 16-10-2014 20:52

Det er vist kun landmænd der må køre med uindrigistrerede ting, når det er i forbindelse med driftet, og kørsel til og fra reperatør.

Alle entreprenøre har deres køretøjer indregistreret på hvide plader, så mon ikke det er et krav.

Nej Jens, det er det ret IKKE et krav et krav at arbejdsredskab skal være på nummerplader for at lave et arbejde på et offenteligt tilgængeligt sted, da flere arbejdsredskaber ikke kan synes på grund af større max bredde end færdselsloven tillader. Et eksempel kan være en gummiged, et snerydningsredskab eller asfaltmaskiner. 

Så det er ikke "kun" landmænd der må.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Fantastisk. Tusind tak for hjælpen. Så det vil sige at der heller ikke er noget krav om at tilladt totalvægt skal holdes under 3700kg når det er arbejdsredskab/traktor?
Skrevet af steelman på 16-10-2014 21:52
Fantastisk. Tusind tak for hjælpen. Så det vil sige at der heller ikke er noget krav om at tilladt totalvægt skal holdes under 3700kg når det er arbejdsredskab/traktor?

Rettelse, 3500 kg.  Nej, det er der faktisk ikke. 

At der så efter min bedste mening BURDE være restrektioner, er dit spørgsmål ligegyldig. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ahh ja selvfølgelig... 3500kg....det var en tyrkfejl
Ja jeg er personligt helt enig... Smid alle os helt uerfaren bag rettet på en tons tung maskine ud på gader og stræder.... Tsk tsk tsk . Faktisk så synes jeg selv helt banalt at det er ringe at man til kat B ikke engang bliver lært op i at køre med påhængskøretøj af nogen art..... Nå men det er en helt anden diskussion

Tak for svarene!
Nu har du jo altid lov til at ræse lidt langsom i starten

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis