Kørsel med minidumper på off vej

Hej,

Må man med alm kørekort kat. B køre med en entreprenør maskine som en minidumper på offentlig vej? Og er man så underlagt kravet om at skulle holde sig under 3500kg totalvægt? Jeg tænker på at man med kat B kørekort jo må køre en stor tons tung traktor, så det må vel også gælde entreprenør maskiner generelt uanset vægt eller hvad?? Nogen der har viden derom?
Hej, Må man med alm kørekort kat. B køre med... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lldt tankevækkende. Det er muligt at erhverve traktor kørekort som 16-årig. Der giver ret til al traktorkørsel, undtaget med farlige redskaber. Må gerne køre med 2 vogne efterspændt. Uden at overtæde regler for maks akseltryk kan totalvægten på køretøjet sagtens være 40 tons.

Ja vi talte om det her under høsten... på vores vej kørte der en traktor (af de helt store med 4 baghjul) og en gevaldig hænger (det hedder sikkert noget andet i fagsprog) hvor der sad en meget ung gut bag rettet. 

Han blev så afløst, og hoppede op sin knallert og kørte... gad vide om det var fordi han ikke måtte køre bil endnu ?

Her hvor jeg bor, kører der dagligt meget store græsklippermaskiner på offentlig vej (da der ligger en golfbane, og greenkeeperhuset ligger på den anden side af vejen). Disse maskiner er mindst en halv gang bredere end en bil, og mindst lige så lange. Chaufføren sidder bare på et sæde, men jeg kan ikke se sikkerheds seler eller lygter for den sags skyld, ej heller nummerplader, så gad vide hvad færdselsloven vil sige til det?  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kravene til maskiner er helt forskelligt fra biler. Det gælder bl.a. lygter. Det skal naturligvis være i orden hvis man kører i den mørke tid, og i mange tilfælde skal der gul blink på taget også om dagen. Jeg ved der er masser af kampagner overfor landbrugsmaskinerne. Men var også på sin plads at rette det imod entreponører.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af PinkHenrik på 18-10-2014 13:53
Her hvor jeg bor, kører der dagligt meget store græsklippermaskiner på offentlig vej (da der ligger en golfbane, og greenkeeperhuset ligger på den anden side af vejen). Disse maskiner er mindst en halv gang bredere end en bil, og mindst lige så lange. Chaufføren sidder bare på et sæde, men jeg kan ikke se sikkerheds seler eller lygter for den sags skyld, ej heller nummerplader, så gad vide hvad færdselsloven vil sige til det?  

Plæneklipperen skal både være monteret med lys og traktor-trekant hvis den skal krydse en vej med offentelig trafik. Endvidere skal den også være ansvarsforsikret. Der gælder faktisk nøjagtig de samme regler som for et uregistreret arbejdsredskab.

De samme regler gælder i øvrigt også for din havetraktor hvis du kører/arbejder et sted hvor postbudet, skraldemand eller fremmede personer færdes. Derfor er det faktisk ulovligt at krydse din indkørsel med en standart plænetraktor.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis