Undren over isolering

Hej
Jeg er ved at lave nyt bad, og har sat nyt vindue i, men da jeg fjernede den gamle vindues karm var der ca 30 cm ned fyldt med mursten oven på isoleringen mellem gasbeton og murstens væggen? Er der en grund til dette eller er det bare sjusk? Ville da mene at isolering er den rette vej frem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jeg er ved at lave nyt bad, og har sat nyt... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De vil have du ligger pladen, for at din vinduesplade har noget at sætte sig fast på.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Multipladen (gasbeton, letbeton, kært barn mange navne) ville jeg lime på bagmuren som også er i gasbeton. Når det ikke er mere end den smule, så ville jeg bare bruge fliselim. Hvis kanten på bagmuren er for ujvæn, så kan du rette det op med lidt mørtel først, så du får en nogenlunde glat og jævn overflade at lime på. Formålet med at lime et stykke gasbeton i, er jo for at få vinduesfalsen i bunden til at smutte ind under vindueskarmen, så der ikke bliver et hul ned i hulmuren. Hvis du limer den i så du har 12mm op til vindueskarmen, så kan du lægge en gummifuge imellem falsen og vindueskarmen, ligesom du sikkert også har i siderne.

Den måde de så valgte at løse det på da huset blev bygget, var at smide nogle sten ned i hulmuren, så de fik et underlag til at pudse på, og lime klinkerne på - med en kuldebro til følge.

Den bundfals du laver må ikke røre formuren, da der så vil opstå en kuldebro. Mellemrummet mellem falsen og formuren er det som man plejer (jeg plejer i hvert fald) at lave 30mm, og fylde ud med flamingo. I dit tilfælde bliver det måske svært at fylde flamingo i, da vinduet allerede er monteret.

Skal du have fliser på igen, så kan du evt. lave mellemrummet 12mm + flisens tykkelse + lim. Så passer det med at du kan lime en flise på falsen, og lægge en pæn fuge mellem flise og karm.
Husk at forvande, når du arbejder med gasbeton. Det suger som en svamp. Ellers risikerer du at suge al fugten ud af limen og mørtlen, og så hærder det ikke ordentligt.

Hvis du vil have vindues karm af laminat plade, som i de andre rum, behøver du ikke at lime noget gasbeton i.

Hvis du vil have fliser i din vindueskarm, behøver du et fast underlag. Så er det at mit og aaroe´s forslag, med at lime en plade på, kommer ind i billedet. Er det den metode du vælger, så kan du starte med at montere flamingo strrimmel, så er det ikke et problem.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for inputs allesammen,
Jeg har fjernet alle stenene og isoleret ordentligt, og fået lavet nye karme,
Dog er der lige tillægsspørgsmål, skal man bruge plast dampspærre i siderne og toppen?
Der var ikke noget i vinduet i forvejen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I siderne, og sikkert også i toppen, er muren jo intakt så her er det OK med en damptæt fuge (byggefuge eller silicone).

Vindueskarmen kunne også have godt af en tilsvarende tætning ind imod vinduet, Op under ville jeg bare fuge op med mørtel, så vindues karmen får noget støtte.

Der er ikke mulighed for at lave dampspærre på nogen bedre måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis