loftdåser monteret forkert!

Hej

Til min overraskelse kan jeg desværre konstatere at vores PL dåser bagved lampeudtagene er monteret på en uheldig måde. I vores hus har 2006 har man umiddelbart valgt at montere PL-dåsene nedefra ved at skrue igennem dåsens sider og ud i forskallingen. Dvs. dåserne er ikke monteret oppefra som de er designet til. Det betyder jo at der er skruer/metal inde i selve dåsen som så går igennem dåsen og ud i træ. 

Jeg kan ikke andet end forestille mig, at det er noget hø! Men spørgsmålet er om jeg bør få det fixet og hvor hurtigt? Jeg tænker mest på sikkerheden ved det? Er det brandfarligt eller er det mere at man risikere at få stød.. osv..

 

 

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Risikoen er nok meget begrænset - for ikke at sige 0.

Men det er desværre lige så sikkert at det ikke er lovligt lavet.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok, det er da altid noget - jeg har nemlig virkelig respekt for strøm, og var lidt bange for om det kan give gnister med brand til følge.

Men ja, jeg er skam heller ikke i tvivl om at det ikke er en lovlig løsning, så udbedring skal laves. Desværre er byggeherre konkurs i dag og vi har ikke udvidet ejerskifteforsikring - kun almindelig ejerskifte.

Jeg tænker umiddelbart alligevel at jeg vil have det lavet. Jeg tænker at det må være muligt at skrue skruerne ud nedefra og så oppe fra loftet skrue dåserne fast igen på korrekt vis. Det vil kræve, at man gennembryder dampspærre, men de små huller der vil opstå bør vel nemt kunne lukkes med lidt dampspærre tape. Der vil så dog stadig være huller i siderne af dåserne - fra skruerne. Men de kan vel lukkes hvis man putter en afstandsring op i dåsen?

Jeg vil gætte på at elektriker kan fixe alle vores dåser på en dag på ovenstående metode, men er det en ok løsning. At skifte dåserne er vist en hel anden og større opgave, så det vil gerne undgå!!

Andre bud på en løsning?

Hrmm - når den nuværende monteringsløsning er valgt, kunne det være fordi der ikke er noget over dåsen til fastgøring - måske fordi dåserne er for høje til konstruktionen.

Jeg er ikke sikker på at det er ulovligt - man kunne evt spørge en elektriker om et stykke isolerbånd over skruerne var ok.
Skrevet af fartilfire på 16-10-2014 10:34

Jeg er ikke sikker på at det er ulovligt

 

Det er jeg

Man må ikke ændre på typegodkendt el-materiel - og at bruge anden fastgørelsesmetode end den påtænkte - at lave huller i dåsen til skruer er i princippet en konstruktiv ændring.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

På nuværende tidspunkt sidder bunden af pl-dåserne plant med selve forskallingen. Skruerne er derfor skruet vandret ind i forskallingen.

Skruer man i stedet oppefra, ja så vil det være samme forskalling man skruer ned i. Der vil selvfølgelig være lidt luft/højdee omkring skruen på bagsiden af dåsen inden den gå ned i forskallingen. Men det er vel ligemeget?
Annonce

Går dåsen ikke gennem loftet og er plan med det ?

Der må ikke være luft mellem loft og dåse - så skal der monteres en afstandsring, der kan monteres nedefra - de fås i forskellige størrelser.

Og hvis det er træloft ( eller andet brændbart materiale ) skal dåsen føres helt igennem - det kan også løses med nævnte afstandsringe

.http://www.harald-nyborg.dk/p1725/a...t-pl-1410x


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tænker at det må være muligt at skrue skruerne ud nedefra og så oppe fra loftet skrue dåserne fast igen på korrekt vis.

Du skal jo have et skruehoved ned under flangerne på dåsen. Det er ikke let oppefra.

Har du overtaget huset for nyligt? Du skriver, at der ikke er udvidet ejerskifte forsikring, men er der lavet el-syn?
Hov, ser nu, at dåsen ligger gennem forskallingen. Så kan den selvfølgelig godt skrues oppefra.
Bare lige for at sætte det i lidt perspektiv: Indtil for nylig var alle mine loftdåser lavet af METAL.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Huset er overtaget før el.syn. Jeg valgt dog at få det lavet eltjek efterfølgende, men der har de åbenbart ikke bidt mærke i de indvendige skruer.

Ja dåsen går ned i selve forskallingen og der er så skruet indvendige skruer vandret gennem dåsen og ud i forskallingen for at holde dåsen fast. Og det er derfor jeg mener at der også bør kunne skrues oppefra (hvilket byggeherre åbenbart ikke har gidet, men valgte at gøre det nedenfra gennem dåsen!).
På selvsamme forskalling er der monteret gipsloft og der er derfor ikke luft mellem dåsen og oversiden af gipsloftet.
 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis