Lammehoved, opsat på træplade.

Jeg søger efter erfaringer til et nyt projekt. Jeg skal have lavet i lammehoved med horn, som skal opsættes på en træplade. Ligesom jægerne gør med hjorte o. lign.

Jeg har søgt lidt forskellige steder på nettet, men jeg synes ikke jeg kan finde en guide til hvordan man gør. Jeg skal også have sat hornene fast på hovedet igen.

Er der nogen der ligger inde med den "rigtige" måde at gøre det på ?

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sjovt projekt. 

Nu skriver du i lammehoved i emnelinien, så horn og isseskal hører angiveligt ikke sammen ?

Jægere har jo forkærlighed for at skyde dyrene mens trofæet (opsatsen eller geviret) sidder på isseskallen, så "eftermontering" hører til sjældenheden. Men der findes faktisk falske plastic isseskaller, med skruer på, som opsatsen/gevirerstængerne kan skrues fast på. De kan købes i jagtforrretninger.

Men vil du anvende din egen isseskal og det skal ligne et jagttrofæ, så begynd med listesaven og sav kraniet over startende ved nakkeknolden og læg snittet, så øjehullerne lige er med sluttende af nede ved næsebenet, hvor tandrækken skal være være skåret væk (google selv "opsats buk" og se på billederne). Hornene skrues så på indefra evt. forstærket med en tokomponentlim. Hvis ikke skallen vurderes at være stærk nok tl at holde hornene kan du evt forstærke issen på indersiden med tokomponent forstærkning (eks. plasticpadding)

Super Lars.
Det er ikke så meget den del du skriver om jeg er i tvivl om, men det er super lige at få den bekræftet.
Jeg tænkte med hvordan man får hovedet renset ? skal det koges i noget speciel væske eller ??

Grunden til hornene skal sættes på efterfølgende, skyldtes at det ikke sidder fast, ligesom på hjorte. Hornene er fyldt med væv og det skal koges ud, så det kommer til at være som kohorn (drikkehorn).

Ok, du koger kraniet stille og roligt i vand (ingen sæbe eller opløsningsmidler) i en times tid eller deromkring så kød og sener er bløde og møre. Du må prøve dig frem idet du ikke skal koge længere tid end nødvendigt idet det vil gøre kraniet mørt. 

Derefter kan du gå i gang med kniv og børste og fjerne alle kød, brusk og senerester.

Men du kan også vælge den dovne/effektive jægers metode . Den består i at spænde det kogte hoved fast og så rense det at med en højtryksrenser. I den forbindelse skal du passe på, at du ikke kommer for tæt på især ved næsebenet, der ikke tåler så meget. 

Mht at få renset hjerne og øvrige kanaler ud er det enklest at save kraniet til før kogning. 

Efter kogning bleger man traditionelt kraniet, så det bliver hvidt og ikke gulligt. Hvis du ogsåvil det, så bruger man traditionelt brintoverilte. Henset til terrorlovgivningen kan man kun købe en ret svag opløsning i Danmark, så blegningen bliver beskeden. I jagtbutikker kan man købe nogle alternative blegepulvere, men deres virkning er også på det jævne. Kender du en jæger el. lign., der har forbindelser i Polen, hvor man stadig kan købe rigtig 30% brintoverilte, er det det rigtige sted at henvende sig, hvis det er væsentligt at det bliver bleget.

Hule trofæer fylder man traditionelt med parafin, men det giver dig jo ikke grundlag for at sætte en skrue fast i. Så i dit tilfælde ville jeg vælge at slå en træpløk i enden af hornet og fæste den med tokomponent, så du har noget at skrue i, der kan holde.

Super det virker jo rimelig til. Jeg har heldigvis et par hoveder at øve mig på.
Brintoverilten kan jeg muligvis finde en løsning på.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis