Nye skabe i kælder - Hvordan undgår jeg fugt

Jeg har et hus fra 30erne og vil gerne opsætte en skabsvæg i kælderen på en ydervæg (dog med garage på den anden side). Kælderen  er høj og i udgangspunktet tør, og kun ca 20-50 cm under jorden.

Hvordan undgår jeg bedst fugt og skimmel på væggen bag skabene og fra gulvet op i soklen?

Vh

Anders

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du brugte væggen som bagbeklædning i skabene og brugte skabe med ventilationshuller i top og bund, havde du mulighed for at følge med i evt. kondens m.m. Det er muligt der skal mere ventilation til.

Jeg har ikke umiddelbart problemer med fugt, men muren er massiv i halvdelen af skabenes højde, så jeg tænker der vil være en varme/kulde "front" hvor der kan dannes fugt/skimmel.

Jeg regner med at prime gulvet og vil eventuelt montere en lægte på væggen som skabene kan skrues fast på. Derudover en god ide med ventilationshuller til luftgennemstrømning?

 

Ander forslag eller "advarser" ?

Du kunne jo montere skabene på lister så der kan komme luft til bagsiden

Hej Anders
Jeg bor selv i et hus fra 30'erne en bungalov. Primært har jeg lagt nye gulv klinker på alle gulve i kælderen, det er 1 m under niveau, derudover har jeg isoleret udvendigt med 100 mm polysteren, og ved samme lejlighed lagt omfangsdræn, en side af huset af gangen. Det massive fundament på huset er ikke masivt men faktisk gennemhullet. På ældre huse fra før de nye bygningsreglementer, blev fundamentet lavet som et såkaldt stenkastningsfundament, dvs. man hældte store sten ned først og herefter beton, det er forbudt i dag hvor beton og sten skal blandes, inden det hældes ned.
Men fugtproblemer i kældre opstår også, når varm og fugtig luft om sommeren kommer ned i kælderen, der er kold, på de kolde vægge kondenserer vandet og så opstår problemet, især hvis fugten ikke kan komme væk igen, så sørg for ventilation bag skabet mv, som allerede beskrevet, derved undgår du også at væggen bliver unødig kold.
Prøv evt. at finde ud af hvor kraftigt gulvet er, det er ikke usædvanligt med en gulvtykkelse på kun 2-3 cm i de gamle huse, her trænger fugten op, så du skal sikre at fugten ikke trænger op gennem gulvet, f. eks. med klinker, eller den helt store renovering, bank gulvet op, grav ud til isolering, læg nyt gulv evt. med gulvvarme - men det tager tid, men det vil du blive glad for.
Og sæt så skabet på stålben eller hjul ca. 10 cm høje, så kommer fugten ikke op den vej, det er også en god ide mht. forsikring i tilfælde af oversvømmelse!
held og lykke med projektet
mvh Bendt


Molle
Annonce

Tak for gode forslag. Jeg tror min plan for opsætning bliver følgende:

Først primer jeg gulvet. Så laver jeg et stenfundamant af leca blokke. På bagvæggen sætter jeg et brædt eller en lægte jeg kan skrue skabene fast på.

Dermed bør jeg få fugtspærret gulvet under skabene og få skabt luft bagom. Jeg indtænker en form for udluftningsriste som ved indbyggede køleskabe så luften kan cirkulere.

 

Er det ikke sådan at de fleste forsikringer kun gider høre om kældre med fugtproblemer / oversvømmelser én gang, så det at lave ekstra kælderforsikring er en umulighed. Jeg forstår dem nu godt.

Lad være med at opbevare ting i kælderen man har kært/som er uerstatteligt hvis man bor et udsat sted. Det er dejlige rum, men hvor er det øv når alle billederne og børnenes tegninger ryger sig en tur.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Helt enig. Min kælder ligger dog stort set over jorden hele vejen rundt og er kun ca 20-50 cm nedgravet.

Jeg er derfor kun interesseret i at beskytte mine skabe imod en kold massiv ydermur og et koldt kældergulv. Skabe op imod en kold ydermur er vist et universelt problem uanset om de er i kældre eller ej.

vh

Anders

Jeg skal igang med lidt samme projekt.

Skabe mod ydervæg i kælder.

Nogle i 92 cm højde med bordplade og nogen til loft.

Min kælder er vel 1,2  meter under terræn.

Ikke noget fugt udtræk på vægge i den ende af kælder.

men den står også frit nu uden noget foran.

Lidt i den anden ende. men der er vægge også mere ud mod jord.

Jeg har gulvvarme i det her rum også under de kommende skabe.

Skabe skal stå på ben.

Så hvis jeg monterer dem med 5 cm afstand til væg og med 10 cm luft under skabe når de står på ben.

Mon ikke det er godt nok?


Du vil "prime" gulvet i hele kælderen for at hænge et skab op på væggen?? Hvad mener du egentligt, vil du lægge klinker? Jeg bor selv i en bungalow og ja gulvet er meget tyndt nogen steder hvor jeg har brudt det op og desuden også ujævnt, tilgengæld er der ok højde i de fleste bungalovs (1.9-2.0 meter +) ...

Jeg ville nøjes med med at hænge det op med afstand til ydermuren og så ellers ventilere kælderen og holde lidt varme på om sommeren også (kondens) ... Jeg har monteret nogle RA1-25 enkeltrums blæsere med genvinding fra Vents. De fungerer rigtigt godt og kælderen er fyldt med frisk luft

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis