Lille pool på terassen

Jeg er ved at planlægge en træterasse, og fik så den ide at bygge en lille pool ind i terassen. Men da jeg bad et professionelt firma om en pris på en 2x2,5x0,8 meter pool og prisen blev på ca. 25.000,- - tænkte jeg der måtte være en anden måde at gøre det på!

Min ide er at bygge rammen med flamingoplader, de samme som bruges til f.eks gulvisolering. De isolere mod jordkulden og er nemme at arbejde med.

Derefter ville jeg beklæde indersiden med f.eks 12mm krydsfiner, som så skal have et godt lag af en eller anden slags vandfast maling - hjælp udbedes.

Vil min løsning holde?
Er der andre prisbillige alternativer?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Var det bare så nemt, ville der sikkert være mange der havde en Pool i haven, men så let er det altså ikke.

Du er for det første nød til at bygge en solid ramme som pladerne skrues på, og så skal hele bacinet beklædes med enten flere lag glasfiber eller epoxy og glasvæv i flere lag. Der skal være en ventil i bunden og i under kanten af vandspejlet til rensnings anlæg o.s.v. o.s.v.

Og træet må ikke have direkte forbindelse med jorden, da det så hurtigt vil rådne bort.

Det kan under ingen omstændigheder blive tæt med vandfast maling. Det kunne tænkes at vårrumsmembran ville holde.

Men det kræver at alle dine krydsfiner hjørner sikres ved f.eks at skrue et stykke vinkeljern på den udvendige side af alle 8 hjønesamlinger. Og at du bruger den gummi strimmel, der hører til vådrumsmembran, i alle hjørner.

Jeg siger sådan fordi der et voldsomt pres ud på dine sider, når du får 4000 l vand i den. Så vil flamingo eller jorden udenfor give sig lidt, og krydsfiner vil åbne sig i hjørnerne.

Jeg har lavet et ovalt ca. 1,8x1,2x0,8 m springvand. Det er støbt op i beton, og smurt indvendig med gummimembran. Det er tæt. Der er 10x10 cm rionet vandret lige under vandspejlet. Og jeg glæder mig hver gang der er et barnebarn der kommer og har slået sit hoved på rionet. Hellere en bule i panden end et druknet barnebarn.

Der er også andre udfordringer, rensning af vandet, opvarmning- smådyr der falder i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay.... godt jeg ikke allerede er gået igang :-)

Havde dog regnet med noget afstivning af selve trækasse, både lodret og vandret - vil lige prøve at lave en tegning!

Man kunne vel evt. bruge bassinfolie, men det er desværre gråt og ikke den indbydende blå farve :-(

Har også lavet en beregning på materialer... det bliver vist ikke billigt, så det eneste argument for selv at lave den, er vel at få den præcis som jeg vil have den! Alle de "billige" pools er jo runde - og min skal være firkantet eller rektangulær!
Prøv at søge på "plast have dam".... der dukker en del plast "badekar" op som du måske kunne bruge..

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er ikke tilfældigt at billige

badebassiner er runde. Den form er meget stærkere end firkantede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så må konklusionen være at 25.000,00 kr. slet ikke er så dyrt alligevel

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også