Køkkenbordplader, egetræ - bedste kvalitet?

Vi skal inden længe udskifte køkkenbordene med olieret eg. 

Men hvilke producenter laver den bedste kvalitet af selve bordpladen?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og forøvrigt skal vasken underlimes.

Øhh, hvad er det lige du tænker på mht kvalitet? At stavene ikke falder fra hinanden eller træet revner? For det er de fleste producenter vist i stand til at imødekomme.

Eller taler vi om, at du ønsker at stavene (eller er det et plankebord du tænker på?) er så ensartet i farve og minimal åretegning som muligt eller er kvalitet for dig at der er et stort farvespil og varieret åretegning?

Især hvis du er plankeorienteret og angiveligt mindre fokuseret på pris, så bør du gå efter en virksomhed, der laver opgaven på mål, hvilket i nogen tilfælde vil give mulighed for du selv udpeger, hvilke planker der skal anvendes. 

Tænk lige over dit projekt endnu en gang.

At underlime en vask i en træbordplade, mener jeg er risikabelt, da du så har endetræ siddende i det mest udsatte sted, nemlig i forbindelse med vand. 

Bare det at spilde vand på fladen, kræver øjeblikkelig aftørring, med mindre du bruger olie stort set hele tiden, for at mætte træet (og en træbordplade skal have olie på bagsiden for at den ikke skal slå sig).

En af mine venner lavede et bord (godtnok af bøg) i et badeværelse med en porcelænsvask af den type der nærmest står oven på bordpladen, og den lignede noget der var løgn efter 2 år, rundt om vaskens kant, hvor den stod på bordpladen. (det skyldes muligvis at de havde børn, der ikke brugte en klud til at tørre op efter sig)     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den med endetræet kunne løses med en liste af egetræ hele vejen rundt i kanten over vasken. Vi har en egetræsbordplade i vores køkken, der er lavet af tre sammenlimede planker. Det fungerer fint. Pladen blev mættet med linolie til at starte med og får olie en gang om året - hvis vi husker det. Vi har børn og pladen sejler med vand ind imellem - det har den ikke taget skade af endnu og det er 20 år siden jeg lavede den. Fruen har derfor bestilt en tilsvarende til sommerhuset ;-)
Skrevet af fartilfire på 15-10-2014 17:38
Den med endetræet kunne løses med en liste af egetræ hele vejen rundt i kanten over vasken.

Det kan da blive svært når der er tale om en underlimet vask 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Se f.eks. denne

http://www.multikoeb.dk/images/thumbnails/310x270/FFFFFF/images/635981600.jpg

Hullet laves så det med listen hele vejen rundt passer til vasken. Så er endetræet beskyttet - især hvis man bruger vandfast lim til monteringen af listen.

Det er kun svært med en rund vask...
Jeg vil mene det er bedre at have endetræet synligt frem for listen rundt,det tror jeg er en falsk tryghed oliere i stedet godt og grundigt min egeplade har masser af gange sejlet i vand man tørrer selvfølgelig jævnligt af den er nu fem år gammel,og stadig lige pæn den er utrolig nem at holde held og lykke!

LBL
Tak for input af forskelige slags.

Underlimning: Jeg har ikke selv haft det før, så har ikke egen erfaring. Men mine forældres bøgebord har haft det i en hel del år uden problemer. Så vil gå efter en standard løsning.

Kvalitet: Her tænker jeg udelukkende på holdbarheden. At pladen er limet ordentligt, at den er helt plan, at den ikke bliver skæv med tiden, at der ikke er knaster (eller andre uensartedheder) ved kanterne osv. Kort sagt at pladen holder sig pæn i mange år med passende vedligehold.
Om egetræ siges det:

Vorherre har skabt det
Fanden har lagt det ned

Dermed menes at Egetræ er meget dynamisk mht formændringer i forhold til f.eks. bøg, fordi egetræ skaltørrer og derved ikke er ensartet tørt hele vejen igennem. Det kan man f.eks. opleve, hvis man sliber en 100 år gammelt egetræsbordplade ned og lader den stå - efter tre måneder kan den have slået sig, fordi skaltørringen er brudt og en ny begyndt.

Det er også derfor at oliebehandlet egetræ bør olieres på begge sider for ikke at slå sig, som nævnt i et indlæg ovenfor.
Nu har jeg sporet mig ind på 2 forskellige fabrikanter af egeplader:

Horn: http://www.hornbordplader.dk/

Spekva: http://www.spekva.dk/produkter/

Horn laver planlimining og Spekva laver zig-zag udfræsninger i sammenlimningen.

Nogen der har erfaring med kvaliteten af disse?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis