Saltudtrækning i kælder

Vi har overtaget et hus med kælder for 4 måneder siden og har konstateret at der er kommet nogle saltudtrækninger i kælderen (hvidt fnuller som kommer ud fra malingen.)

Det er relativt begrænset, (måske fem små områder af 100 cm2). Vi har snakket med sælger, og han har ikke oplevet det tidligere. Sælger har gennemrenoveret kælderen, og malet murene med Vandex, derudover mener han, at der ligger en membran hele vejen rundt, som holder fugt ude. Huset ligger i et område med højt grundvandsspejl, og der er derfor både lavet omfangsdræn og etableret grundvandspumpe. I øjeblikket kører pumpen ca. en gang i timen.

Vi vil gerne tage evt. fugt i opløbet, men er i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre. Vi har prøvet at spraye med noget forsegler, men det løber af, og hjælper ikke rigtigt. Min far har anbefalet at male på med noget maling af en slags, for at forsegle helt, men jeg er i tvivl, om det er det rigtige, da vi helst ikke vil indkapsle fugten, så der udvikles svamp.

Jeg har læst på nettet og overvejet, om saltudtrækningerne kan skyldes, at det har været en meget varm sommer, og at der dermed har været så stor forskel på temperaturen i kælderen og omkring, at der har været øget fugtvandring. Bl.a. har vi i løbet af sommeren haft noget kondensvand på klinkerne på gulvet. Der lugter ikke dårligt i kælderen, og der er god ventilation på tværs, med små riste øverst, både mod nord og syd (se evt. billede).

Ville det derfor være en løsning at sætte varme på, når det er varmt udenfor?  Bør vi sætter varme på i vinternmånederne, eller er ventilationen nok? Skal vi prøve med noget forsegling? Eller hvad kan I anbefale?

Jeg er ny på forummet, men håber at jeg har forklaret problemet så det er til at forstå, og at der er nogle af jerm der har nogle gode råd.

Med venlig hilsen

Annebeth

 

 


Annebeth
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville kontakte en murer af den gammeldags slags og høre hvad han siger før jeg foretager mig noget som helst, så I ikke gør mere skade end gavn.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Velkommen til!

Vi har snakket med sælger, og han har ikke oplevet det tidligere.


Nu er det ikke sikkert at sælgers hukommelse rækker mere en 3 måneder tilbage!!

Der er ikke ret mange kældre, der ikke, i større eller mindre omfang, er "plaget" af den slags, hvis nogen overhovedet, og i særklasse, hvor man har grundvandsspejlet højt oppe. Kældervæggen står så at sige med fødderne i vand, og suger fugt op gennem betonen.
Det er derfor, at det er meget dårlig idet at sætte træbeklædning på sådanne kældervægge.
Du må prøve på, at blive glad for det fnuller.
Jeg tør godt vædde et par kølige på, at det ikke kan fjernes, sorry to say.


Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Salpeter udtræk kommer, hvor betonen begynder at tørre ud, så i kan den vej rundt fastslå omfanget af fugten.

At smøre membran på ydresiden af sokkel kan også have den effekt at fugten ikke kan slippe ud. Ved du om der også er isoleret udvendigt? Baggrunden for spørgsmålet er at membran og isolering også kan medføre problemer med fugt indvendigt
Man bør måske overveje at grave op langs soklen og isolere med flamingo og så klæbe pap på,det svedende gulv kan nok kun løses ved afbrække gulvet op og isolere under det,men det er jo en bekostelig omgang men varme iskælderen er helt sikkert en god ide!

LBL
Så skal man starte med at fjerne fugtspærren på ydresiden. Ellers flytter du dugpunktet og får problemer med kondenseringen af luften indvendigt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej. Det kan godt være der er en fugtmembran udvendig med isolering. men som boso siger så vil din indvendige fugt ophobning blive større. Der skal etableres mere ventilation når man får lavet dette. Evt. Mekanisk ventilation med fugtmåler. Det heller ikke en god ide at lukke den indvendige overflade med f.eks. vandeks. Da der stadig kan komme fugt op fra jorden og op igennem fundamentet selv om man har lukket den udvendige overflade. Men det kan måske afhjælpes med en flydende fugtmembran som sprøjtes ind i væggene.

Hilsen martin. :-)

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for alle svarene, jeg er da i hvert fald blevet lidt klogere, selvom jeg ikke er helt sikke rpå, hvad konkusionen bliver.
Vi er nok ikke så store tilhængere af, at gøre det helt store, medmindre det er meget nødvendigt. Pt. bruger vi ikke rigtig kælderen, så lidt fugt gør ikke så meget, men selvfølgelig er vi bekymrede for, i hvilket omfang det kan brede sig.
En af min mands venner er byggesagkyndig, og jeg tror vi vil prøver at få ham på besøg for at lave en vurdering.
I forhold til isolering og membran er jeg ikke sikker. Sælger havde smurt med vandex indvendigt og antog at der var en udvendig membran, men det var ikke noget han havde lavet i sin ejertid fra 1999-2014.

Men er den bedste af de nemmere løsninger, at skabe mere ventilation eller varme på. Det lyder umiddelbart ikke som om, vi skal prøve at dække de fugtige steder med nogen form for forsegling?

Med venlig hilsen
Annebeth

Annebeth
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også