Spørgsmål om gulvvarme?

Hejsa.

Jeg er netop gået igang med et projekt hvor jeg gerne vil lægge gulvvarme i stuen. Jeg har lagt gulvspånplader med forfræsede spor til varmeslanger ud på strøer. Jeg har også købt varmefordelingspladerne. Nu står jeg og kommer i tvivl om hvilke pexrør jeg skal købe til at komme i gulvet? Er der nogen der kan fortælle mig om der er nogen fordele ved Alu pex kontra almindelig pex rør? (har hørt at alupex skulle være nemmere at arbejde med og prisforskellen ser ikke ud til at være så stor) Det jeg skal lave er to kredse på hver ca. 90 meter slange/rør (16 mm rør).

Jeg har en vvs kammerat som vil hjælpe lidt til når vi kommer så langt men vil gerne gøre så meget muligt selv.

Hvad skal man mere købe ind til montering af gulvvarme nu man er i gang, (pumpe halløj osv.) og er der nogle mærker man skal holde sig fra eller lign. Alle gode råd omkring indkøb og montering af gulvvarme i spånplader modtages?

Som i nok kan høre er jeg fuldstændig grøn på området, så bær over min uvidenhed.. På forhånd mange tak.

 

Mvh Kenneth.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes da du skal spørge din vvs kammerat hvad erfaring han har, og hvad han foretrækker. Og om 16 mm er ok når det er så langt. Der skal helst være ens modstand i alle kredse, både de korte og de lange. Det kan man aldrig helt opnå, så det skal man kunne regulere. (se nederst)

Du kan skrive ALUPEX i søgefeltet øverst på denne side. Så får du mange forum indlæg om pex rør, gulvvarme og alupes helt fra 2003.

Du skal have en gulvvarme unit, med pumpe, styring, regulering og det antal kredse som du kan forudsige der bliver brug for i fremtiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er isoleret under strøerne med 200 mm Rockwool, ved godt at der optimalt set burde være mere isolering under, men det er sådan det kommer til at blive.
Jeg plejer og bruge alm pex rør. Men du kan få svar på mange spørgsmål her. http://www.roth-nordic.dk/dk/nyheder_748.htm

http://dk.varme.danfoss.com/Content/2E3B7F28-6C32-4C87-8BFD-A638F3F69092_MNU17502383_SIT20.html
Skrevet af jilted ace på 14-10-2014 23:39
Der er isoleret under strøerne med 200 mm Rockwool, ved godt at der optimalt set burde være mere isolering under, men det er sådan det kommer til at blive.

Det er da bedre end ingenting, og 200 mm. vil da være en stor hjælp i forhold til den bare jord /grus

 

 

 

Annonce
Til varmefordelingsplader anvendes almindelig pex med iltspærren på indvendig side - dette for at undgå friktionslyde. Alupex er unødvendigt til dette projekt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg endte med at ringe og snakke med en montør fra Wavin, da det var deres varmefordelingsplader jeg i forvejen havde købt. Han anbefalede mig at købe alu pex da det er lettere at arbejde med og bedre til at udlede varmen fra rørene. Så jeg har bestilt 200 meter Wavin 16 mm alupex. Så håber jeg bare at det er lige så godt, eller bedre, end almindelig pex. Der burde vel ikke være risiko for flere friktionslyde fordi det er alu pex vel?
Syntes nu ikke det ene eller det andet er lettest. Og det med at lede varmen bedre ville være en ret dårlig ting, når nu det også bliver brugt til andet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis