Varmesystem til kælder?

Hej

Jeg er igang med at få styr på min kolde kælder, og den forbindelse skal der noget varme på. Lige nu er der ikke andet en selve gas fyret der ikke afgiver ret meget varme til kælderen. Det er alt 4 værelser på ca 66 m2. Det skal bruges til opbevaring, biograf(!), værksted, og vaskerum. Kælderen ligger under jordnivå, og der er ikke isoleret under beton gulvet. Jeg har ikke råd til at få gravet ud og understøbt osv. så det skal fungere uden at grave. Nuværende lofthøjde er ca 2m.

 

Jeg overvejer:

- Radiatorer, tilsluttet det nuværende system

- luft til luft varmepumpe

- vandbaseret gulvvarme, nedlagt i wediplader. Nok dyrt og lidt ineffektivt. (ved ikke hvis det er en reel mulighed pga. lofthøjde, men det kunne være lækkert.)

 

tænker at de to første er de mest oplagte og ligger nok ca i samme pris leje, medens den sidste er lidt en gamble... Det er jo også el radiator, men det er jo ret dyrt i drift? Kommentarer, erfaringer og evt andre forslag modtages gerne!

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Gaedeller.

Og velkommen her på LDS.

Jeg ser kun en mulighed, tilslutning til det eksisterende anlæg med radiatorer. En varme pumpe er ikke velegnet i et rum med dårlig isolering.

Skrevet af bjor på 23-10-2014 21:58
Håndværker.
Du kan forhåbentlig bevise din påstand med varmepumpen.

Se hvis du havde noget at hjælpe spørgeren med havde det været helt fint, men at du bruger plads til at komentere mit indlæg er lidt langt ude

 

 

 

Skrevet af Håndværkeren på 23-10-2014 21:20

En varme pumpe er ikke velegnet i et rum med dårlig isolering.

Gu er den så

 

Vi har i vores kælder monteret en kvali varmepumpe til at opvarme 88 m2 kælder og den koster ikke meget i strøm kan jeg aflæse. Specielt om foråret og efteråret.

 

Vi har dog også kun elvarme i hytten så vi havde ikke mulighed for at sætte anden varme kilde op.

 

Dog kan en varme pumpe affugte rummet hvis det skulle være, hvor dette kan være en fordel om sommeren, nu hvor der også kan komme fugt fra undergrunden.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af Håndværkeren på 23-10-2014 21:20

Hej Gaedeller.

Og velkommen her på LDS.

 En varme pumpe er ikke velegnet i et rum med dårlig isolering.

 

 

Det ligner en påstand om at varmepumpens virkningsgrad bliver dårligere i takt med at isoleringsgeaden bliver lavere. Det fænomen kunne det være spændende at høre mere om, da det er ukendet.

Hvis ikke der er beviser for at varmepumpen ikke er egnet til dårligt isolerede rum ligner det vildledning af trådstarter.

 

 

Annonce

Se nu skrev jeg ud fra hvad andre har skrevet her på LDS. At varmepumper ikke er specielt velegnede i uisolerede rum.

Der næst har spørgeren allerede et gas fyr i kælderen til opvarmning af huset, så konkludere jeg at det bedste vil være at opsætte radiatorer i kælderen af den simple grund, det vil være det mest optimale set på den lange bane. En varme pumpe som den der bliver spurgt på, kræver at alle døre i kælderen står åbne så varmen kan trænge ind alle steder og er det ikke sådan at spørgeren ønsker at have hele kælderen åbnet, så er en varmepumpe ikke meget værd.

Dejligt at se at der er nogle venlige sjæle der har lyst til at komme med input på mit spørgsmål. Mange tak for det.

MLU - Hvad har du for en pumpe, og hvor meget koster den i strøm ca årligt?

Håndværkeren - Tak for input og velkomst hilsen! Jeg er klar over at der skal være åbent mellem værelserne hvis pumpen skal have en chance, så det er ok.

Nogen der har en ide om hvad der ca ville koste at få monteret en radiator? Det er nemt at komme til varme rør der er trukket runt, så det burde være ok. Og skal de helst sidde på en yder eller indervæg?

Radiatore skal helst sidde på ydervæggen, mht. til pris, hvis du selv kan lave det så materialeprisen.
Skrevet af Gardeler på 24-10-2014 11:32

Nogen der har en ide om hvad der ca ville koste at få monteret en radiator? Det er nemt at komme til varme rør der er trukket runt, så det burde være ok. Og skal de helst sidde på en yder eller indervæg?
 

Det er fandens svært og spå, især om øpriserne da folk gerne vil have meget mere i hyre end der kan tilfalde vi andre normale sjæle , men radiatore, pex og fittings vil nok løbe op i et sted mellem 5-8 af de lange alt efter hvor høje krav du stiller, dertil kommer så hyren til VVS'eren.  Du kan/må faktisk godt lave alt arbejdet/tilslutningen selv, men det kræver så en vis indsigt. Bore huller til pex/rør og hænge radiatore op er typisk LDS arbejde hvor du kan spare rigtig mange penge, men du bør gøre det i samarbejde med din VVS'er. Sørg også lige for at få et tilbud før ..................... 

Pøj pøj med .......  

Ups, glemte: Radiatorene skal du sætte op på ydervægene. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for input fra alle sider! Så er der vist ikke tvivl om at de skal hænge på ydervæggen.

- Jeg var slet ikke klar over at man må lave / tilslutte det selv? Er forsikrings folkene virkeligt ok med det? Der kunne være man skulle udvide opgaven lidt og få gemt nogle af rørene væk ved samme lejlighed...

I forhold til pris så skal jeg have skiftet et rør om lidt, så jeg prøver at få en ca pris per radiator når vvs folkene kommer... Hvis jeg husker det så poster jeg det her. Det er altid sjovt at sammenligne...!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis