Radonsikring kun langs kant

Min svogers entrepenør skal støbe fundament i næste uge og entrepenøren mener ikke, at det er nødvendigt at udføre radonsikring under hele dækket, men blot en 80cm bred strimmet langs kanten, da de mener beton er radontæt...

Jeg mener selv, at det er en helt forkert måde at gøre det på og ville udføre radonsikring under hele betondækket og op langs kanten.

Min viden er dog lægmandsviden, så hvad siger reglerne og hvad plejer andre fagfolk at gøre?

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige så snart man har et betonlag på 100 mm regnes det for radon sikker. Radonsikringen ligges på hele fundamentets bredde og føres ned mellem betondæk og isolering med et overlæg på min 150.
Mellem betondækket og fundamentet udføres det på en måde hvor man har fundamentet hvor radonsikringen føres ned dernæst er der kantisoleringen og så betondækket.
Radonsikringen lægges på hele fundamentes bredde da det også tæller som en fugtsikring.
Ved gennemføringer igennem betondækket klæbes radonsikringen fast til gennemføringerne med en bitumenklæber og igen et overlæg på150 mm under betonen rundt om gennemføringen.
Radonsikringen skal som minimum udføres af astfaltpap type PF2000.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det var så lidt :-)

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis