Kopbor til murværk

Hej

Jeg skal have boret et enkelt hul på 70 - 80 mm gennem dobbeltmur med tegl udvendigt + lecabeton indvendigt !

Hvordan fikser jeg lige dette nemmest og billigst 

M.v.h.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

sikkert lættes med "rørbor" (et langt kopbor) og en kraftig boremaskine.

der kan trække 80mm kopbor.

Du tegner en cirkel på muren udvendigt i teglen i den diameter hullet skal være, find midten og brug et langt murbor der kan nå helt igennem begge mure.  Så kan du tegne op indvendigt også så du har en cirkel omkrig hullet. Nu tager du så et mindre bor der kan nå igennem murstenen ( teglstenen ) og bore huller tæt på hinanden hele vejen rundt inden for cirklen,du skal gå langsomt til værks når du starter i teglen, helst uden slagbor. Først når du er mindst 3 cm. inde i stenen kan du bruge slagbor.

I leca stenen er det ikke nødvendigt at bruge slagbor !

Så tager du en mure mejsel og slår ud imellem borehullerne, der er meget arbejde i det men det er den billigste måde at gøre det på.

Eller du køber et rigtigt kopbor til tegl, hos Onkel Harald kan du købe et hulborsæt der sikkert lige kan holde til et par huller. Søg på nr. 7087 til 99,00 kr. Der skal altså en voksen boremaskine til og helst med SD+ patron.

Hej

Det kan da godt være man skal en tur til Onkel Skrald - ikke mindst for at få en pæn udskæring - så må vi jo se om det kan holde hele vejen igennem

M.v.h.

Jeg har sådan et sæt her fra Harald Nyborg, men de har det vist ikke længere, det kostede lige knap 1000 kr.

Det fungere fint både i mursten og leca, og skulle også være fint til beton.

Og der skal ikke bruges slag til...

 

Jeg ville bruge Håndværkerens metode, det har jeg ofte gjort på den måde. Det er ikke ret stort arbejde. (er måske ikke så smålig med slag på boremaskinen)
Du skal måske have et rør igennem, som alligevel skal have en fuge rundt om. Så lav det lige lidt større, så der er plads til det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et eksempel: En arbejdskollega jamrede over at hun ikke kunne få hverken murer, elektriker eller hendes mand til at lave en 200 mm hul til luften fra emhætten ( en med motor uden på huset). Jeg slog ud med armene " det kan man sgu gøre på 20 minutter" Havde måske lige strammet den lidt. Præcis 20 minutter efter at stige, ledninger og alt var fundet frem, var hullet færdig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Stakkels mand, det kommer han til at bøde for de næste 25 år !

Men ved godt at der er menesker der ikke kan finde ud af at slå et søm i et brædt uden at komme voldsomt til skade

Helt klart den metode som Håndværkeren nævner - så længe det kun drejer sig om et enkelt hul eller to.
Vigtigt er at bore fra murstenssiden, da du ellers vil slå skaller af stenene når boret går igennem.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

http://pro-tools.dk Markedets bedste håndværktøj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis