fugning af vindue.

Hej. 

Jeg skal til at have fuget mine vinduer. 

Vil i vælge isolering eller skum?? 

Og kender i noget der kan fuge her inde, bor i storvorde, 12km fra aalborg.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kommer det lidt an på hvad det er for nogle vinduer. Og om det er udvendig eller indvendig.  Men skum synes jeg ikke om.

Er det trævinduer og udvendig fra, bør de stoppes (hulrummet fyldes ud) med tjæret værk. Kan bl,a, købes her. http://www.tibberuphoekeren.dk/buti...cgodRqUAAQ

Hulrummet imellem mur og træ fyldes, med en flad pind, til ca 1,5-2 cm fra kanten og så fuges med en mørtelfuge.

Den tjære som det er imprægneret med, trænger lidt ind i træet og hjælper med at bevare det. Mørtelfuge kan afgive lidt fugt ud til det fri, så evt. kondens bliver tørret ud.

Indvendig fuges med gummifuge, ligesom man placerer dampspærre på den varme side.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg plejer at give det en klat skum ved karmskruerne.
Hvis det ikke er beton byggeri sådan dugdråbe fuge med en elastisk fuge istedet for mørtel og så er det meget nemmere at stoppe ensartet med glasuld end tjæret værk dette havde sin storhedstid i tresserne det er der ikke mange der bruger i dag,d6 kan også bruge bånd istedet for elastisk fuge udvendigt hvis du syn tes disse bånd tilpasser sig efter ujævnheder i muren ved varme brug evt.varmepistol for at fremme processen.

LBL
Selvfølgelig er det moderne at stoppe ved vinduer med glasuld, og fuge med elastisk fuge. Og det med tjæret værk og mørtelfuge er kun til trævinduer. Engang kunne man få vinduer til at holde i 100 år eller mere, det var der jo grunde til. Og en tæt fuge på den kolde side, hjælper ikke på vinduers holdbarhed. OG tjæret værk er meget let at stoppe ensartet med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er træ/alu vinduer jeg har sat i

ved at klikke her kan du læse  om fugning omkring døre og vinduer.

Men ikke mørtelfuge til den type vinduer. På de træ/alu vinduer jeg kender, skal yderfugen ikke sidde ved aludelen men lidt længere inde på trædelen. Der skal du bruge expanderende fugebånd se for eksempel her

Du kan stadig med fordel bruge tjæret værk til stopning, men det er mere almindeligt med glasuld. Ingen skum

Indvendig er acryl fugemasse ok


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, indvendigt skal den diffusionslukket fuge sidde, dvs. skal fuge med byggefuge / silikonefuge, acrylfuger er ikke godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis