Nyt aftræk til emhætte - fra Ø150 til Ø100?

 

Hej herinde.

Jeg har fået ny emhætte - det gamle var helt død. Desværre er et problem fra den gamle blevet overført til den ny emhætte: Den drypper!

Det skyldes tydeligvis kondens fra aftrækket. Jeg bor øverst i en opgang og aftrækket går op gennem loftrum. Jegf har været deroppe og rode rundt - det er noget sjusk. Røret er et PVC rør - ala dem som bruges til tørretumblere hele vejen til skorstenen. Godt nok løselig isoleret med rester af glasuld osv, men en klar årsag til kondens. Så det skal skiftes. Jeg tænker flexrør ala dette: http://www.koekken24.dk/airflow-air866824-8829.html hele vejen fra emhætte til skorstenen. De første 50cm er indendørs i skab - men isolering her gør vel ingen skade?

Det nuværende flexrør samt skorsten er Ø100. Emhætten er Ø150. Så også af denne grund bør nuværende rør udskiftes. MEN udmiddelbart virker det omstændingt at udskifte skorstenen. Er det et stort problem/tager det meget sug at skorsten er Ø100 mens resten er Ø150? Skorsten rørlængde er vel ca. 50 cm i alt.

Jeg tænker at føre det ny isolerede flexrør op udover røret fra skorstenen, evt. med en adapter imellem, stramme til med spændrør øverst på røret og nederst på røret, således at hele skorstens indvendige rørdel (som er zink, tror jeg) dækkes og isoleres af flexrøret.

Samlet længde fra emhætte til skorsten er ca. 250 cm og føringen bliver nødt til at have to knæk på ca. 30-45 grader op gennem loft og tagkonstruktion.

Ud over mine to spørgsmål - er der omstændigheder jeg har overset?

Mange hilsner

Anders

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for 'skorsten' burde der nok stå 'taghætte' i ovenstående indlæg. Jeg håber det giver mening.
Hej Anders

Personligt ville jeg isolere slangen med mere end de 30mm der er indbygget i slangen. + 20mm for at være på den sikre side. Din emhætte vil næppe fungere optimalt, når du reducerer aftrækket fra 150mm til 100mm - men spørgsmålet er, om det giver gener i det daglige - her må du prøve dig frem. I teorien reducerer du tværsnittet af aftrækket med ca 60%. Reduktionen bør være så tæt på aftrækshætten i taget som muligt.

Det taler for at bruge glatte rør, f.eks. spirorør, som vil udgøre en mindre flowmodstand end den foreslåede slange, fordi slangens ujævne indvendige overflade giver en hel del turbolens.

Du skal være opmærksom på om du har andre installationer, som skaber undertryk i den bolig, f.eks. tørretumbler til aftræk, badeværelses ventilation m.m. Hvis undertrykket er tilstede i længere tid, trækker du kold luft ind via em-hætten, der kan give kondensproblemer.

Hej Far til fire.

Tusind tak for dit svar.

Ja, det er en stort reduktion. Reduktionen bliver helt oppe aftrækhætten. Jeg har umiddelbart ikke mulighed for at udskrifte aftrækshætten. Jeg har ikke adgang til taget (etageejendom) og indefra virker det ikke til at kunne lade sig gøre. Jeg skal altså have en fagmand til at skifte taghætten tror jeg - hvilket jo sikkert er en dyr løsning.

Jeg har overvejet spionrør, men vejen fra emhætte til aftrækhætte er desværre ret kringlet. Heldigvis ikke skarpe knæk, men føringen går skråt igennem køkkenskab, herefter gennem loftet, helt tæt på tagfladen som den følger op til aftrækket. Bestemt ikke en særlig god vej - jeg forstår ikke hvorfor aftrækshætten ikke er placeret længere nede.
Ejendommen skal indenfor de næste fem år have taget renoveret. Jeg håber at kunne få flyttet aftrækhætten her og få en større diameter.

Jeg vil følge dit råd angående ekstra isolering. Loftrummet er dog i sig selv isoleret så det er frostfrit.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis