Tilslutning af opper - hjæææælp :-)

Hejsa

Købt en bordopvasker, Bosch - tænkte umiddelbart det måtte være nemt nok at slutte til selv, men er gået godt og grundigt i stå.

Har vedhæftet et par billeder.

Mht. afløb, så passer studsen jo fint ned i mit afløb - men kan ikke lige greje hvordan jeg får den spændt ordentlig fast. Den medfølgende spændering er for lille til at omslutte begge studse - så hvordan får den effekt? Skal jeg have en studs der går lidt ud, som jeg så kan slutte den til?

Mht. vandtilslutning, så har jeg jo det her t-stykke, der står "1/2" på det, og den har ligesom et låg på. Vandet lukker jeg i øvrigt længere tilbage på installationen. Mangler jeg noget?, ville ikke lige prøve at skrue "låget" af - da jeg umiddelbart ikke synes det ser ud til at passe på vandslangen. Noget med en omformer fra 1/2 til 3/4 tomme?

Mange venlige hilsener

Hejsa Købt en bordopvasker, Bosch - tænkte... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Min fejl..

Så skal du bare have en 1/2 til 3/4 tomme overgang + lidt pakgarn. salve og en ballofix

Edit je_ns kom før mig

 

Vandtilslutning kan klares som je__ns har skitseret. Husk at der er gummipakning i den 3/4" slange forskruning fra opvasker. Der skal altså IKKE pak tape på det gevind som den skal sidde på. Ellers skal de andre gevind have paktape (eller garn + salve, eller flydende paktape)

Ang. afløb: "skal jeg have en studs der går lidt ud?"  Ja du skal, der mangler en slangeforskruning, Det ser ud som om du bare har puttet slangen ind i røret. Det er risikabel, den kan let springe af, og så er du ikke populær. Du skal købe sådan en multi slange forskruning, den findes i enhver byggemarked. Her er et eksempel  http://www.jemogfix.dk/butik/vvs/va...amp;view=1 Så får fjeder spændebånd også en funktion.

Og så har du ikke spurgt til strømtilslutning, men det har du jo nok styr på så.

Du starter med at skrive BORDopvasker. Betyder det at den står oppe på bordet, altså højere niveau end afløb. Så er der et andet problem som jeg forklarer hvis du bekræfter dette.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så har jeg fået handlet lidt ind...

Mht. afløb har jeg skaffet sådan en studs så det kan spændes fast.

Mht. vandtilførsel, så har jeg købt en kuglehane og en omformer så jeg kan sætte slangen til.

Strømmen har jeg vist styr på, købt en omformer så jeg kan få jordet den...

Den skal ikke stå oppe på bordet, men i et skab ved siden af afløbet og vandet, nogenlunde på niveau.

Har self. fået et spørgsmål mere, angående evt. vandsikring. Det er denne her model jeg har købt : http://www.wupti.com/produkter/hvidevarer/opvaskemaskiner/bordmodeller/bosch-sks51e01eu
- der står i beskrivelsen at den har "flertrins vandsikring", hvad det så end er? - vil det da være nødvendigt at sætte sådan en her på vandtilslutningen:http://www.billigvvs.dk/Vandforsyning-Vandsikring--Water-block-vandsikring-3-4-192613.html ?
Den ventil har jeg aldrig set før. Det vil jeg ikke anbefale.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
puha... jeg er nok lidt lyseslukker her, men med det du spørger om ville jeg få en vvs til at lave det for mig, hvis jeg var dig..
Som udgangs punkt er det rigtig "let" både lave el og vvs... men går det galt koster det vildt med penge...
Hvis du absolut selv vil lave det: syntes jeg du skulle starte med en lækagesikring/ rørbrudssikring, der skal være lækagesikring i din opvaskemaskine også, husk at lægge en plastik bakke under, der findes en der er lavet til formålet...
Lav det nu rigtig, det kan ruiner de fleste hvis du selv skal dække en evt stor vandskade...
Et træls indlæg i et LDS forum... men jeg tror der er meget andet du er meget bedre til end det der vvs ;-)

Mvh Jan
Annonce

Ja du er en værre Lysse slukker Jan, men jeg vil give dig ret

Men ofte når jeg har foreslået at lade en vvs. lave den slags bliver jeg lige bombet tilbage til stenalderen

Håber du har fået det til at virke Madder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du bor i en lejlighed, vil det nok være sundt for din kommende indtægt at lade en vvs lave det for dig. Det kan blive over ordentligt dyrt for dig hvis vandet fosser ud når du ikke er hjemme.

Tak for hjælpen til alle, også rådene om at lade en prof. tage sig af det - det er bare lidt for sent nu ...

Det endte så med at se sådan her ud... har kørt opperen en omgang, og det gik indtil videre rigtig fint uden en dråbe vand uden for maskinen... Endte med også at måtte renovere hele min vandlås med nye pakninger, da den begyndte at lække efter lidt skrueri....

Hvordan ser det ud sådan i grove træk? 

 

Måtte ligge oprette mig som bruger, alene for at takke for de fine og illustrative billeder. De gav mig en hurtig ide om, hvad jeg skulle bruge af stumper ved min egen nye vaskemaskine fra Siemens - iøvrigt en helt ubegribelig lækker og næsten helt lydløs maskine, til meget en lav pris.

Jeg købte efter læsning af et hav af test, Siemens WM14Y748DN til 4995 Kr. (Vejl 12,000 kr)  Primært fordi der bla. var lys i tromlen  ved åbning af låge ;-)  Ellers kan stort set  den det samme model som året 2015 testvinder


http://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/produktliste/vaskemaskiner-og-toerretumblere/vaskemaskiner/iq800-vaskemaskiner/WM14Y748DN#/tab=section-technicalspecs


Der er altså også lillesøsteren  og testvinder 2015, WM14Y747DN til latterlige 3500 kr. og som jeg købte til min mor. Den udråbes som vinder mange test og er virkelig brugervenlig ud over alle grænser.

https://www.whiteaway.com/hvidevarer/vaskemaskine/frontbetjent-vaskemaskine/product/siemens-wm14w447dn-testvinder-2015/

Som tekniker er jeg vildt imponeret over kvaliten og hvis man altså kan undvære lys i tromlen og mulighed for egne vaskeprogrammer er lillesøsteren og testvinder 2015 , WM14Y747DN et ufatteligt godt køb. Køb mens den stadig kan fåes...(Men jeg synes altså, at  de 1500 kr ekstra  var helt okay for noget ekstra lir. ;-)  

Vinderen  har iøvrigt (elektrisk) aqva stop ved vandtilkoblingen, mens storebror har "Flere Trins Vandstop"  og som jeg ENDNU  ikke har fundet ud af hvad dækker over, - ordet optrådte i denne tråd og det var faktisk derfor at jeg røg ind på denne side. Nogen som har idéer til, hvad det dækker over?

Som en ekstra, ekstra sikkerhed købte jeg en lille vandstopper i Punkt1 - en lille forkromet messing fittings til 300 kr som skulle lukke vandet efter 18 liters udløb. Jeg fik den til 200 kr... Vandstopperen i plastik til 150 kr
havde de ikke og de ville ikke anbefale den. Klogt råd...

Nu vil jeg tage et smut i jem og Fix og finde de nævnte stumper. Dejligt med oversigt og de gode billeder. Tak


Vælg Android hvis du vil havde din egen smartphone....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis