Mit badeværelse i træ og vinyl

Jeg har et badeværelse som har rundet 30 år. Vinylgulv uid et stykke og cirka 15 cm opad væggende. Væggende er simpel profilbrædder med not og fer og bagved en plast membran der går udover vinylen i buden. Altså også træ i brusedelen. Det er nu blevet således at vi måske skal føre et rør under gulvet fra køkkenet og hen til faldstammen i badeværelset.

Jeg mangler simpelthen lidt faglig bistand mht. gulvet og væggene. Det er lavet oprindeligt af en arkitekt som har boet i lejligheden før os og det er godt lavet, ingen tvivl om det. Vi vil også gerne bibeholde det som det er, bare med nyt træ, plastmembran og nyt vinylgulv. Endvidere vil vi udskifte rør. Det er i en lejlighed på Vesterbro. Jeg er faktisk imponeret over at det holder så godt som det gør.

Jeg starter fra bunden: Vinylgulvet behøver jeg en fagmand til, gårudfra at når alt under er intakt, også hældning korrekt, så skulle man rimeligt nemt kunne etablere et ny, med et afløb og i et stykke. Jeg behøver en fagmand der kan tage den opgave og lave det med os.

Noget der har viden om vinylgulv evt. fagmand som kan anbefales i det centrale københavn. Vil også bibeholde det gråfarvet (vel nærmest standard) farvet vinyl. Men også her er jeg i tvivl om muligheder, så mangler vinyl eksperten. Ups det blev lidt langt nu  :-)

Mvh Claus


Biavler
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke det har været "simple profilbrædder" Den konstruktion du der beskriver er præcis som vi havde på badevær. Almindelige loftsbrædder i bruseren. De var pilråden i den nederste del efter 15 år. Jeg har så lavet gips, membran og fliser.
Er det meningen i skal have nye brædder igen, ville jeg finde noget at smøre dem med. Altså en "kærlig behandling" inden opsætning.

Som du siger fagmand til gulve. De skal svejses op i hjørnerne


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa, tror faktisk ikke på den med "at smøre". Træet er ikke råddent i bunden. Står jeg i bruseren 30 min, så er duggen fra spejlet væk efter 1 min, når vandet er slukket. Selve baderummet suger og afgiver fugt som en stor masse, smart syntes jeg. Vi har altid aftørret bruseområdet hurtigt efter brug. SÅ nej vi har ikke haft dit problem. Men alt slides jo. Det er helt almindelige profilbrædder. Jeg har dog kigget en hel del på divers svenske sauna profil brædder.

Den nemme og logiske løsning er jo fliser, me/vinyl, men nu når ingen rigtig har det her, syntes jeg jo det kunne være fedt at bibeholde. Syntes hele ideen er god med træ faktisk. Er med på det måske kan lyde lidt plastikagtigt med den her plast dug bagved træet og vinyl gulv, men sådan oplever jeg det ikke.

Biavler

Det var jo også mit træ der var for dårlig. Jeg tror din har været bedre. Rå linolie f.eks. er jo glimrende til træ, og er en træbeskyttelse der har været brugt siden middelalderen. Den har i øvrigt malekode 0.0 Jeg synes bestemt at træ er en pænere løsning, men turde ikke igen. Så gå du efter noget kvalitets træ.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for sit svar, jeg skal da helt klart overveje det med linolie. En ting som jeg syntes er interessant med et badeværelse som det vi har nu er: Væggene behøver bare vand, kalken bliver til støv og gulvet behøver også bare vand. Altså på 30 år bruger det her badeværelse ikke alle mulige tvivlsomme stoffer til at holde sig rent. Dejligt at vide man ikke ikke behøver benytte alle mulige rengøringsmidler, det vildeste jeg bruger er eddike faktisk. Det giver mig en god samvittighed :-)

Mvh

Claus


Biavler
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også