måske ulovlig kloak

Kloaken i vores kældergulv ser ud til, at været ført i 75mm rør. Jeg kan se på betonen, at konstruktionen tydeligvis er ændret på et tidspunkt efter huset oprindelse.

Huset er fra 1949, hvornår var 110mm kloak et krav?

 

Jeg har en udviddet ejerskifteforsikring, er det noget de vil tage seriøst? Forsikringen er tegnet i 2006, dvs. gyldig i et par år endnu


Man kan lære alt, hvis man gider!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvornår det blev et krav med 110mm.

Min egen erfaring med ejerskifteforsikringen er, at det næppe er noget det vil tage seriøst med mindre, at det er lavet indenfor de senere år og at systemet ikke fungerer som det skal. Hvis det er lavet ulovligt om for mange år siden og har kørt problemfrit, så vil man forsøge at dække sig ind ved at få kommunen til at dispensere for kravet. Du har jo levet fint med ulovlighederne i mindst 8 år.

Hvis du opdager, at det er ulovligt, vil jeg i alle tilfælde konfrontere ejerskifteforsikringen med det. Forsikringsselskaber er jo ikke just kendt for konsistent dækning. Nogle får dækket alt muligt højest overraskende, mens andre får afslag på sager, der virker helt lige til.
Er det så ikke mere et anliggende for din husforsikring?

Hvis det bliver gravet op, så kan du jo være ret sikker på at en autoriseret kloakmester ikke lægger 75mm rør igen.
Det kan sagtens være. Jeg har ikke så meget forstand på det 😒

Man kan lære alt, hvis man gider!
Ok.

Hvis du har mistanke om en pludselig opstået skade som f.eks. rørbrud så skal du have fat i din husforsikring.

Hvis det er skjulte skader som var til stede da du overtog huset, så er det ejerskifteforsikringen.
Hej.
De 110 cm er først et mindstekrav når der føres kloak uden for en bygning.
Indvendig er det nok med en dimensionering der er baseret på liter i sekundet, fra de forskellige enheder.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis