Råd om langsomt toilet aftræk

Jeg har problemer med at vandet i toilettet skyller langsomt ud, så langsomt at selve toiletkummen ind imellem bliver fyldt næsten helt op.

 

Jeg har en kloakbrønd i baghaven, og jeg har sendt snart 20 meter vandslange med fuld tryk

"baglæns" gennem rørene, men der er tilsyneladende ingen tilstopninger eller forhindringer, så jeg tvivler lidt på at rørene er problemet.

 

I badeværelset ved siden af toilettet har jeg brusekabinen naturligvis med aftrækket eller udløbet  i gulvet og når jeg fjerner plastik "pynteringen" over det, kan jeg se ned til vandlåsen og på toppen af denne vandlås, er der en lille plastik prop, og når jeg fjerner denne prop. kan jeg ind imellem udligne trykket i "systemet", og så virker toilettet igen korrekt i en længere periode.

 

Jeg kunne selvfølgelig fjerne proppen permanent, men er bange for lugt gener.

 

Er der nogen der har en ide om hvad der eventuelt kan være galt og hvad man kan gøre?

 

Det skal lige siges (skrives) at der ikke bliver skyllet bind og lignende ud i toilettet og at jeg tidligere har haft septiktank, hvor problemet også opstod, og så kunne en kloak"spuler" som regel klare problemet i en periode.

 

Nu er rørene gravet ned, og jeg er tilsluttet kloaknettet  som loven påkræver, men periodevist opstår problemet altså alligevel. .

 

 


jimmer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ventilation på dit rørsystem, så der ikke opstår vacuum?
Den skal så vidt muligt føres op over tag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det har jeg så åbenbart ikke, og jeg har tidligere læst om disse vakuum ventiler, men aner stadig ikke hvordan de ser ud og hvor(dan) de skal installeres.

 

Da jeg ved at fjerne proppen på vandlåsen miderltidig kan udligne trykket ,  så vandet løber igen tyder det på at problemet har noget med en sådan ventil at gøre.

 

Hvis der allerede er sådan en ventil/trykudligning installeret, kan den måske være tilstoppet, men da jeg ikke aner hvor og hvordan den er installeret eller ser ud, hjælper det ikke meget .


jimmer

Den burde have været lavet "bag ved" samlerøret ud til kloaken, og så ført op over tag. Er den ikke det, kan man få lokummer med en sådan snøfteventil indbygget. Det har jeg på en lang gren, hvor det ikke var til at få ført en rigtig udluftning op.
Hvis dine gulvafløb bliver suget tomme for vand, er der ingen tvivl om, at udluftningen mangler.

Jeg indsætter et billede, der viser mit afløb fra 1. sal. Udluftningen er kloakrøret længst til højre, over faldstammen. Det går op gennem en væg oven på og op igennem taget.


Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det antages at det er vacum der er problemet, og det ikke er muligt at lave udluftning over tag eller for besværligt, så kunne en vacumventil måske være en løsning.

Vacumventilen skal helst placeres så højt så muligt, så hvis de fleste installationer er i gulv niveau kunne det fx. være i et køkken/badeværelsesskab hvor man indsætter en nyt grenrør som er vendt op ad og der i sætte en vacum ventil.

Eksempler på grenrør og vacumventil

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Plast-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--Studor-mini-vent-vacuumventil-307430.html
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Plast-Afloebsroer-Fittings-Graa-Afloebsroer--PP-grenroer-graa-50-50mm-67,5gr-180964.html

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Jeg takker for hjælpen og billederne.

 

Der er efter det jeg kan se ikke lavet sådan en ventil/udluftning noget sted i systemet, selvom jeg selvfølgelig ikke kan se hvad der er bag væggene.

 

Heller ikke oppe på loftet lader det til at der er andet end det normale ventilations rør der kommer fra et sted lige over brusekabinen.

 

Så jeg må nok, af monetære hensyn, fortsætte med at lette på proppen i vandlåsen en gang imellem, og så enten få en VVS'er til at lave sådan et aftræk eller få nyt toilet med denne ventil indbygget, hvilket så vidt jeg forstår skulle gøre ventillationen 7 trykudligningen  mulig uden at der skal installeres nye rør og afløb op til tag.


jimmer
Annonce

Det kan hjælpe, at sætte et par tændstikker ned ved manchetten hvor toilettet går ned i afløbet.

Det plejer ikke at give lugt gener, men det er nok til at udligen vacum'et.

Nu skriver du jo det hele er renset, men ofte er langsomt aftræk, en begyndende tilstopning, eller forkert lagte rør.

Jeg har lige haft besøg af kommunens "vandfolk", da de havde observeret at der ved kraftige regnbyger opstod et øget pres på deres spildevand, og derfor undersøgte de samtlige huse i den lille landsby jeg bor i.

 

Jeg fik dem til at undersøge rørene med det kamera de alligevel havde med, og det viser sig at der er tale om en trærod i et af rørerne.

 

Hvorfor det så tidligere har hjulpet at fjerne propperne i vandlåsene har jeg ingen forklaring på.


jimmer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis