Kommentarer til artikel: Sådan: Snydesmig ved almue fodpaneler

Her samles kommentarer til artiklen: Sådan: Snydesmig ved almue fodpaneler

Kommentarer vises både her og under artiklen.
Her samles kommentarer til artiklen: Sådan:... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/47619' class='af-profile-link'>Frank Chr.</a> på 04-03-2016 23:32
<p>Mon den fidus også kan anvendes ved skyggelister? For jeg synes det er et helvede at finde det rigtige smig de gange jeg har prøvet - især hvor vægge ikke er helt vinkelrette. </p>


Ved standard skyggelister er der desværre ikke meget at gøre, udover smiget på længdesamlinger, som også virker fint her. Især med et par mm overlængde

Anderledes ser det ud, hvis man ønsker profilerede lister a la stuk eller bare en simpel hulkel - evt. kombineret med en skyggefuge eller 2. Her virker det perfekt. Det kræver i grove træk at man har noget der kan lappe ind over hinanden, og afsluttes med en lille stump, som spidsen på fodpanelet. På standard skyggelister virker det ikke (optimalt), fordi de er flade. Det gælder i øvrigt også fodlister, hvis de er helt flade på toppen.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Grunden til man laver denne samling er at hjørnerne ikke altid er i vinkel
Man føre såsom vist panelerne mod hinanden, og mærker vinklen op på den som skal op mod den anden så laves et 45' snit derefter saves der op og laver profilen, så passer den hver gang uanset om det er en almue eller glat fodliste
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
wiliam skrev den 03-10-2017 22:08:19

Grunden til man laver denne samling er at hjørnerne ikke altid er i vinkel
Man føre såsom vist panelerne mod hinanden, og mærker vinklen op på den som skal op mod den anden så laves et 45' snit derefter saves der op og laver profilen, så passer den hver gang uanset om det er en almue eller glat fodliste

 Det er blot en sidegevinst, som selvfølgelig er velkommen, men hovedformålet er en tæt samling, selvom træet svinder, så derfor bør man benytte denne teknik stadigvæk, selvom hjørnerne er 90,000°. Almindelig geringssamling i indvendige hjørner med trælister (fodpanel) er "fyfy". De trækker sig fra hinanden.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Nu er det jo ikke en ny metode, men det kræver en øvet hånd for at lave den 

Det lærte jeg i min tidlige lære tid, hvor vi havde en del ældre svende som villig lærte  os alle kneb i faget som som snedker

Tror næppe de unge idag lære det, ihvertfald ikke på skolen det er min erfaring med de lærninger jeg har haft under mine vinger dem tog jeg tid til at lære dem det jeg havde lært, og brugte den tid der skulle til

Havde de en opgave hvor de havde brug for hjælp havde vi en aftale om de bare skulle give et kald så hjalp jeg dem, uden mester fik besked og de selv løste det 


Nej desværre... Det røg ud med badevandet, da kapsavene holdt deres indtog på byggepladserne. Det blev for besværligt, når man nu bare kunne trække igennem med håndtaget og få 2 fine snorlige 45graders snit. Ironisk nok har jeg prøvet at gå på en plads i de tider der, hvor 2 sjak skulle lave hver deres opgang - det ene med kapsav, stativ og slid og slæb - det unge akkordsjak, og så de 2 gamle rotter med buk og snedkersav. De var lige hurtige, men det var kun de unge der skulle gå fodpanelerne efter med fugepistolen inden aflevering. Ikke smag og behag - rigtigt og forkert.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej allesammen, 

Jeg har lavet mange snydesamlinger gennem årene, og jeg har da også benyttet mig af denne måde at lave dem på - altså, måden som Koluda viser. Jeg synes dog, at der er en endnu smartere, og ja, mere rigtig måde at lave dem på. 

Jeg vil egentlig gerne vise det på et billede, men jeg har ikke et lige pt., så her kommer et lille forklaring:

Hele det lige stykke på fodlisten skæres, ligesom Koluda gør det, vinkelret af, men det øverste stykke, hvor almuen er, skæres i 45 grader ned til det lige stykke. Dette 45 grader snit laves ganske enkelt på begge fodliste, således at almueprofilen samles i 45 grader, mens resten af fodlisten, det lige stykke, stødes på med et 90 grader snit. 

Arbejdsgangen vil typisk være, at man først skære en fodlisten i 90 grader, hvorefter det øverste stykke med almueprofilen skæres i 45 grader. Så monteres denne fodliste ind i hjørnet, hvorefter den anden fodliste skæres i 45 grader hele vejen igennem efterfulgt af et vinkelret snit, der laves mens fodlisten vender på hovedet på afkortersaven. Nu kan fodlisten stødes ind mod den monterede fodliste og monteres. 

Denne metode virker på alle fodlister. På glatte fodlister skæres den øverste centimeters penge blot i 45 grader, mens resten skæres i 90 grader. 

Hvis det her blev for snørklet, så må jeg lige lave et billede næste gang, jeg skal lave fodlister af en art... 

Venlig hilsen Torben 

torbenj skrev den 23-09-2018 12:52:16

Hej allesammen, 

Jeg har lavet mange snydesamlinger gennem årene, og jeg har da også benyttet mig af denne måde at lave dem på - altså, måden som Koluda viser. Jeg synes dog, at der er en endnu smartere, og ja, mere rigtig måde at lave dem på. 

Jeg vil egentlig gerne vise det på et billede, men jeg har ikke et lige pt., så her kommer et lille forklaring:

Hele det lige stykke på fodlisten skæres, ligesom Koluda gør det, vinkelret af, men det øverste stykke, hvor almuen er, skæres i 45 grader ned til det lige stykke. Dette 45 grader snit laves ganske enkelt på begge fodliste, således at almueprofilen samles i 45 grader, mens resten af fodlisten, det lige stykke, stødes på med et 90 grader snit. 

Arbejdsgangen vil typisk være, at man først skære en fodlisten i 90 grader, hvorefter det øverste stykke med almueprofilen skæres i 45 grader. Så monteres denne fodliste ind i hjørnet, hvorefter den anden fodliste skæres i 45 grader hele vejen igennem efterfulgt af et vinkelret snit, der laves mens fodlisten vender på hovedet på afkortersaven. Nu kan fodlisten stødes ind mod den monterede fodliste og monteres. 

Denne metode virker på alle fodlister. På glatte fodlister skæres den øverste centimeters penge blot i 45 grader, mens resten skæres i 90 grader. 

Hvis det her blev for snørklet, så må jeg lige lave et billede næste gang, jeg skal lave fodlister af en art... 

Venlig hilsen Torben 

  

Ja tak billede  


Mvh. Christian M
 

Billeder... Tak...


 

Hej igen, 

Jeg vil rigtig gerne selv tage nogle billeder, men indtil da kan metoden faktisk ses her på Gør Det Selv: 

https://goerdetselv.dk/haandvaerker-teknikker/toemrer/samling-af-fodpaneler

Det er udfra mine erfaringer en nemmere og bedre måde at lave samlingen på, men det er nok en smags sag, tænker jeg 😊

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også