radiokortslutning?

Jeg ved ikke om det er den rette kategori, men her kommer det. Jeg har et bilbatteri med en bilradio tilsluttet i min kolonihave. De to ledninger kom til at rører hinanden, og det gnistrer jo lidt. Nu kan jeg ikke tænde radioen. Sikringen røg ikke. Skal jeg opgive radioen, eller kan der gøres noget? Vil ikke ofre over 200 kr på det.

Mvh Jancar
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for to ledninger der er blevet kortsluttet ?

Er de de to ledniger der leverer strøm - spænding til din radio ?

Eller er det de to ledninger der går til højtaleren / højtalerne ??

Hvor får du strømmen 12 v fra ?? er det en akkumolator eller har du en trafo fra den normale netspænding ??

Hvis det er strømmen til radioen så prøv at måle om der er spænding mellem de to ledninger, medt et multi instrument. Eller prøv om du kan få en pære til at lyse på de to ledninger. Hvis der kan måles strøm eller der er lys i lampen så er der strøm til radioen.

Hvis det derimod er de to ledninger der går til højtaleren kan du måske have brændt et eller andet inde i radioen. Så prøv at slutte en anden højtaler til. det skal være en højtaler beregnet til auto drift. ellers er det ikke sikkert det virker !!

Er der lyd i højtaleren så må du jo skifte højtaleren...

Hvis der ikke er strøm til radioen så se om der skulle være en sikring i traffoen der er røget.

For 200 kr. får du ikke repareret noget på et værksted. Så medmindre du kender en der lige kan noget så er det sikkert bedst at glemme den gamle radio og så købe en ny "transistor" i stedet

Venligst Njord wink :lol:

Venligst Njord

MVH Njord
Har du strøm frem til radioen ??

Venligst Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis