Energipil??

Hej.

Jeg har købt en ejendom med 4,3 ha. Hvor 1 ha er fredskov.
Har gået lidt med tanken om og plante noget af det til med energipil eller poppel.

Men er der for meget arbejde i og passe det? Og kan det svare sig økonomisk? Skal ikke selv bruge flisen, så planen var og sælge det. Hvis det kan lade sig gøre?

Hvad nu hvis man efter feks. 10 år bliver træt af det, og vil have det fjernet igen, er det så muligt?

Jeg skal jo starte helt fra bunden af. Så er der nogen her inde der har nogle gode råd, eller erfaring med og drive sådan noget på fritidsplan?

Mvh Mads D

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Og velkommen her på LDS.

Der er flere måder at plante og vedlige holde jorden på en energi pil plantage. Der er en her på Sydals der for en del år siden lavede sådan et anlæg, og det kræver en indsats de første par år. Først skal jorden jo pløjes og harves så den bliver plan, derefter skal al jorden dækkes af enten et tykt lag halm eller ukrudts dug. Pil plantes ved at stikke stiklinger ned i jorden så danner de selv rødder, og jo fugtigere du kan holde jorden under halmen jo bedre. De skal plantes i rækker med ca. en meters mellem rum i mellem rækkerne og en 30 cm. mellem hver stikling. Der vil så gå mindst 5 år inden du kan høste første gang. Men spørgsmålet er om det kan betale sig ?

Noget der kan betale sig er at plante gran til jule træer, det kræver selvfølgelig også nogen pasning ind til de bliver store nok til at skygge for ukrudt græs o.l. Rød gran ædelgran o.l. giver et rimeligt udbytte ! Men det er igen noget der tager år inden du kan høste.

Tak..

Jeg tror bare juletræer kræver meget tid i flere år. Hvor energipil kun kræver en del tid de første par år..
Ved godt at pengene ikke er de samme. men arbejdstimerne er jo efter alm arbejde så der er jo også en begrænsning der...
Om der går 3-5-7 år gør ikke det store, men der skulle jo bare gerne være lidt og hente når man når der til.

Jeg vil anbefale dig at søge flere oplysninger omkring energi pil plantager, for de skal jo også høstes og skæres til flis, og sådan en maskine er nok ikke helt billig i timen.

Skrevet af Mdunsmose på 08-10-2014 21:16
Hej.

Jeg har købt en ejendom med 4,3 ha. Hvor 1 ha er fredskov.
Har gået lidt med tanken om og plante noget af det til med energipil eller poppel.

Men er der for meget arbejde i og passe det? Og kan det svare sig økonomisk? Skal ikke selv bruge flisen, så planen var og sælge det. Hvis det kan lade sig gøre?

Hvad nu hvis man efter feks. 10 år bliver træt af det, og vil have det fjernet igen, er det så muligt?

Jeg skal jo starte helt fra bunden af. Så er der nogen her inde der har nogle gode råd, eller erfaring med og drive sådan noget på fritidsplan?

Mvh Mads D
 

Ret beset kan det ikke svare sig økonomisk for mindre stykker. Udgifterne til høst, tørring og gødskning kan desværre hurtigt overstige indtægten. Pil kræver du har en rimelig fugtig jord for det skal lykkes. Pil og poppel er i øvrigt noget møj og tørre ned da det f...... gerne vil suge fugt til sig. Der er desværre ikke så mange der vil købe flis af pil eller poppel som af gran.

Måske du skulle overveje og forpagte jorden ud i stedet eller lave korn til hønsene ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Ang pil så undersøg markedet først, find ud af om du kan afsætte det og til ca hvilken pris, og om nogen i dit område er i stand til og høste dem. Ved godt meget kan nå og ændre sig inden de er høstklare men derfor stadig en god ide og gøre sit forarbejde godt nok.
Juletræer tvivler jeg dog kraftigt på er så god en forretning, for en del år tilbage kom der en god pris på juletræer, så mange begyndte og kunne se en fidus i og have juletæer, der blev anlagt rigtig mange små områder med juletræer, hvilket fik prisen til og falde drastigt, så det idag er svært og finde økonomi i det, mange valgte så efter prisen faldt så voldsomt og nedlægge deres plantage igen ved og save træerne ned og få det stubfræset da det i nogle år dårligt kunne betale lønningerne for at afmærke, pakke, og transportere.

For lige og vende tilbage til pilen. Nogle firmaer køber jo din pil på roden, dvs de fjerner det og du har intet besvær med dette. Men det kræver en vis mængde for de vil komme. Så undersøg lige hvor den grænse går, så du ikke den dag de skal høstes så skal betale ekstra for at tage din portion.
Annonce
Tak for svarene..
Jorden er forpagtet ud, det næste år. men giver ikke det store i kroner øre
Tror jeg vi prøve og høre nogen af dem der laver pil, hvad de mener..
Begynde og dyrke korn, tror jeg slet ikke det kan hænge sammen med det maskineri der skal til
Og juletræer er der nok for meget arbejde i hvis det skal give et ordenligt resultat.. Og prisen er jo svær og spå om..

Mvh Mads

Måske du kunne lave pil til fletning istedet. 

De hjemmesider jeg har kikket på, tager da nogle rimeligt gode priser for et bundt pilekviste så man kan flette sig en kurv 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Her på egnen har vi et forsorgshjem, som er et stort landbrug. De havde for år tilbage plantet både et stort stykke med energipil, og et stykke med mange andre forskellige pilearter. Begge dele er opgivet og pløjet op. Så jeg har en fornemmelse af at det er svært at tjene penge på.
Du kunne da tænke på at så  f.eks 2-3 ha til med græs, så lave elhegn omkring, og der have 3-4 stk kødkvæg med afkom. Jeg er sikker på at du med det areal kan få EU støtte også. Og det er da også godt med lidt til fryseren. Køb en race der er omgængelige og som kan gå ude  om vinteren. De skal dog have et læ hus at gå ind i, og de skal fodres om vinteren, men det er da hyggelig.http://mst.dk/borger/landbruget-mil...-landbrug/

Der må ca. være 2 stk kødkvæg pr ha. afhængig af størrelse.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Et areal, der er pålagt betegnelsen 'Fredsskov', skal ifølge loven dyrkes i overensstemmelse med skovloven.

Det betyder bl.a., at den skal bestå af træer, som 'enten danner eller er ved at vokse op til skov af højstammede træer'.

Jeg tror lige du bør undersøge om energipil lever op til kravene i skovloven. Forslaget om at så græs vil i hvert fald ikke gøre det.

Nu er det jo ikke freds skoven han vil plante i, men de resterende 3,3 hektar jord han har.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis