Energipil??

Hej.

Jeg har købt en ejendom med 4,3 ha. Hvor 1 ha er fredskov.
Har gået lidt med tanken om og plante noget af det til med energipil eller poppel.

Men er der for meget arbejde i og passe det? Og kan det svare sig økonomisk? Skal ikke selv bruge flisen, så planen var og sælge det. Hvis det kan lade sig gøre?

Hvad nu hvis man efter feks. 10 år bliver træt af det, og vil have det fjernet igen, er det så muligt?

Jeg skal jo starte helt fra bunden af. Så er der nogen her inde der har nogle gode råd, eller erfaring med og drive sådan noget på fritidsplan?

Mvh Mads D

Hej. Jeg har købt en ejendom med 4,3 ha. Hvor... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er rigtig håndværker, EFRY må lige læse hvad der står hos trådstarter og så regne lidt hovedregning. Han har købt 4,3 ha med 1 ha fredsskov. ( 4,3 - 1 = 3,3) Altså er der 3,3 ha tilbage. Det er 33000 kvm.
Heraf gætter jeg at der er noget til vej, have, gårdsplads og bygninger. Men resten er det jeg foreslår græs i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Måske skulle spørgeren hellere søge braklægnings støtte, det er jo så moderne oppe i den nordlige del af Jylland og faktisk også på Fyn.

Ved godt at det er en sindsyg ide der stammer der nede fra EU koncernen, hvor en masse skrivebords generaler sidder og laver nye love om ting de ikke aner en pind om !

Det er vist nok 5-6-7 år siden man stoppede med braklægningsstøtte.


Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det er tilfældet siger jeg bare Hurra Hurra

Nede ved Svendborg hvor min Bror bor, er der et mindre gods der har ladet et kæmpe areal ligge brak de sidste 20 år. Det gik så vidt at de ikke vedligeholdte drænsystemet i markerne, til min Brors store eritation. En del af hans "park" lå nemlig under vand hele foråret p.g.a. manler ved drænene i godsets marker. Efter at have klaget igennem 10 år gik komunen ind og lavede det nødvendige og sendte regningen til godset.

Det er kun den 1 ha der er fredskov, og der er 2,6ha jord som bliver dyrket. Resten er have, bygninger og vej.
Okay ja hvis de har opgivet det,er der vist ikke nogen grund til og prøve selv
Hvis man skulle have kødkvæg gående. Regner man så ud fra de 4,3ha eller kun størrelsen på hegnet?
De landmænd der 100 køer gående på græs om sommeren, de har da ikke et hegn på ca 50ha?
Annonce
Hej Mdunsmose

Med chance for jeg kan komme til og sige noget der kan være med små fejl da det efterhånden er nogle år siden jeg gik på landbrugsskole forsøger jeg mig alligevel ud i dit spørgsmål.

Dyreenheder kan ikke regnes blot ud fra at 1 dyr er 1 dyreenhed, der er en omregningsfaktor ud fra typen og alderen af dyret, dvs en kalv ikke gælder for det samme som en ko foreksempel. Når du har dyr skal du have det antal dyr du har areal til. Dvs du må have 1,7 dyreenhed pr. ha i de fleste tilfælde, dette kan dog blive til 2,3 dyreenhed hvis man overholder et hav af regler mht efterafgrøder osv. Har du ikke selv de ha. der kræves kan du indgå gylleaftaler med naboer el. lign, dvs en anden der har jord der endnu ikke er dyreenheder på kan modtage nogle dyrenheder fra dig. Dette kræver dog at du har det kvælstof du kan overføre til hans jord i form af møg el. gylle. Går de på et afgræsningsareal kan dette være et problem. og fysisk umuligt. Du skal dog også have gyllen undersøgt for at fastsætte indholdet af fosfor, kvælstof osv så du kan dokumentere mængden af kvælstof du har udledt pr. ha. Men ved afgræsning er dette ikke aktuelt.
Hvis du har 3,5 ha må du have de dyreenheder der passer hertil, også selvom din indhegning kun er 1 ha, der er dog et minimums areal dyrene skal have som jeg ikke lige kan huske, ved mange større besætninger hvor eks man har 10 ha med afgræsning og 200 køer der kommer derud må folden kun opgøres som luftformål, dvs dyrene man har har ingen fordele ud af det udover dyrene kan komme lidt udenfor stalden, og de må derfor heller ikke gå der konstant.
Lige en afstikker men tilbage til eksemplet, på de 3,5 ha må du så have 1,7*3,5 = 5,95 dyreenheder. Mun undersøg lige om du må have 1,7 for som jeg husker er der også noget der hedder 1,4 og kan ikke huske hvor stramme reglerne er for at må have 1,7.
Og så lige et men igen. For eftersom du har forpagtet de 2,5 ha ud så har forpagter de dyreenheder til rådighed og ikke dig. Og eftersom du ikke har fast møg eller gylle da de skal gå i en indhegning året rundt må du kun udnytte den 1 ha. mht dyreenheder.
Men mange vælger og bygge et skur, få nogle grise, noget fede kreatur eller lign og hygge sig lidt med det, så er da en god ide, vær blot opmærksom på det ikke er noget der bare går af sig selv, du skal også holde daglig opsyn med dyrene og der skal være mulighed for vand, En ko drikker imellem 50-100 l pr dag. afhængig af race.
Og en godt råd er også at du bruger noget tid på og snakke med dyrene. Dette kan virke åndsvagt men du vil virkelig sætte stor pris på og have nogle medgørlige dyr den dag der går hul i hegnet eller lign...

Håber det kunne være til hjælp...
Men det jeg ville gøre i dit tilfælde er og få kontakt til en lokal landmand med køer.
Spørg ham om han kunne være interesseret i og få kvier til afgræsning på denne ha og så tilbyder du og holde opsynet med dyrene. Han leverer så dyrene, leverer hø til dem, betaler dine udgifter til strøm til elhegnet og en mindre skilling oveni.
Bemærk dog det skal være en mindre producent du skal have fat i da en med mange køer som hurtigt bliver til 100-200 kvier, ikke er interesseret i og få 3-4 stk ud til dig. Kan hurtigt blive noget rod for ham.

Køb 5 Får, del græsset op i tre dele så de hele tiden kan blive flyttet til nyt græs. De skal godt nok klippes en gang om året, men måske en der kan bruge ulden vil gøre det mod at få ulden.

Og lamme steg er nu ikke at foragte

Og lamme steg er nu ikke at foragte 

 

Helt og aldeles enig!!!

Der er dog lige det problem ved at anskaffe den slags væsener, at de skal registreres og tælles i mandtal i alle mulige registre, og der skal laves alenlange indberetninger, og betales alle mulige afgifter. En masse papirskubberi som papirnusserne til stadighed kræver, og der er store restriktioner for, hvem og hvordan disse væsener på den yderste dag skal ombringes. Træder man lidt ved siden af, lurer lovens lange arm med allehånde straffe herunder fortabelse af ære og liv.

Derfor er der snart ikke flere, der har disse små dyrehold længere, og hø og andre afgrøder fra små arealer er nærmest uafsættelige, i hvert fald her på disse kanter. Det er kun MEGET ihærdige og grønne entusiaster, der endnu holder ud.

For første gang i flere år har jeg just fundet en avler, der endnu holder ud og jeg skal på onsdag hente en  kvart ungokse. Det glæder jeg mig rigtig meget til, ikke mindst at få de mere ydmyge udskæringer, man ikke ser i supermarkedets kølediske, spidsbryst, bov, tykkam, skank, oksehale osv!


Med venlig hilsen
ktm

 

klik her så kommer du direkte til bekendgørelsen om dyrehold. Ved fritidslandbrug må man have 1,4 dyreenhed / ha og f.eks en mellem størrelse (race) kødkvæg går der 1,6 dyr på en dyreenhed, altså 2,24 stk/ha jord hvor gødning kan fordeles.  Ved årsmoderfår med lam 7 dyr på en dyreenhed, altsammen for at overholde harmonikravet (forholdet imellem areal og produceret gødning)  Det siger ikke noget om hvorvidt der er føde nok til dyrene på arealet. Det afhænger mere af hvilken afgrøde, gødskning m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis