Flere solfangere på et anlæg

Hej

Jeg overvejer et vacuum solfanger anlæg, men bor i et hus omringet af høje træer. Der er derfor flere små områder, der bliver solbeskinnet i løbet af dagen.

Det har så meget betydning, at solen skinner i et område mellem 6-14 og i et andet område mellem 14 og 20 i sommertiden.

Kan det lade sig gøre at placere en solfanger i det ene og i det andet hjørne for at maksimere tiden i solskin, og skal de så køre på to separate pumper, der på en eller anden måde styres automatisk?

En anden ting er at solfangerne kommer til at stå 15-20 meter fra huset på jorden, og er der for meget tab i omløbsrørerene til det, eller kompenserer man med flere vacuumrør?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænkte det samme da jeg satte mit anlæg op, da mit hus vender stik syd næsten da, Har sol til kl 16.30 ! på øst siden. Men det jeg lærte var, at den fangere der så sidder i skygge vil køle den anden ned. Men hvis der findes en ventil der kunne lukke den ene fangere når den kommer under graderne i forhold til den anden kunne det jo være en fin løsning. Findes der sådanne ventil??
alte

<p>&#160;</p>
Tro der skal være et fald på 10% på rørene og hen til beholderen!!
alte

<p>&#160;</p>
Du skal stoppe cirkulationen når kredsen kommer under en hvis temperatur. Det kan klares med en simpel styring som kan købes i diverse webshops det går nok ikke med en ventil da der så kræves ekspansion til hver kreds i stedet for bare en til begge kredse

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Man kan vel godt have en 3 vejs shuntventil med motor, i f.eks. returstrengen. Den kan så vælge hvilken kreds der er cirkulation i. Overtryk kan så undslippe til ekspansion i fremløb

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis