Brummende køleskab

Hej alle.

Jeg har et problem med mit køleskab. Det brummer. Det tænder og slukker med normale intervaller, men når det kører, fyldes hele min lejlighed af en lavfrekvent brummen. Det er altså ikke en "direkte lyd" som visse gamle køleskabe kunne give, men i stedet en vibreren, som jeg antager opstår gennem resonans. Det føles som en rungen i ørerne.

Som eksempel kan man høre (ja, næsten mærke) at køleskabet er tændt, hvis man står foran det. Træder man ét skridt væk, kan man næsten ikke høre det, men hvis man træder to skridt væk, så er støjen der igen. Det er derfor jeg tror, det er resonans.

Køleskabet står i et skab, løftet fra gulvet. Der er cirka 1 cm frit hele vejen omkring det og det står fuldstændig i vater. Det støder ikke på skabet hverken bagpå eller til siderne.

Er der noget at gøre? Nogen forslag til hvad der kan være galt? Lyden er ekstremt generende, da man kan høre køleskabet overalt i lejligheden, selv når man ser film eller hører musik ved almindelig styrke, og det bliver naturligvis værre, når man fokuserer på det.

Jeg har på fornemmelsen, at det er et dårligt køleskab (mærket er Indesit) og at jeg bare må til lommen og købe et nyt. Nogen, der kender et støjsvagt mærke? Ja, faktisk er jeg ligeglad, hvis det støjer direkte - jeg vil bare af med den lavfrekvente vibreren. I min gamle lejlighed havde jeg et ældgammelt køleskab, som jeg savner helt vildt. Er det simpelthen noget med, hvordan man producerer skabene nu om dage?

På forhånd tak,

Thomas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu var dit gamle køleskab sikkert en strømsuger. Selvom det var lydløst.

Men ellers kig på et køleskab med Danfoss kompressor - skulle være det mest lydløse.

Bosch laver nogle køleskab med 38 db i støjniveau.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Billige ældre køleskabe støjer generelt mere end kvalitets køleskabe , jeg har et lille billigt Matsui køleskab til kolde drikke som støjer som man tror der kører en lastbil forbi uden for , modsat et Elektrolux køleskab som er næsten lydløst , det samme gælder Bosch køleskab og Bosch fryser.........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Billige ældre køleskabe støjer generelt mere end kvalitets køleskabe


Jeg er ikke så bekymret for den "direkte støj". Direkte støj kan man lukke døren for - det kunne jeg med mit gamle køleskab. Men det nyes vibrationsstøj/resonans forplanter sig ud i rummene, og det nytter ikke så meget for mig, at køleskabet på papiret er lydløst, hvis det så til gengæld skaber resonansstøjen. Jeg synes, det er to meget forskellige former for støj og de måles vel på forskellig måde.

Jeg vil prøve at gå efter Electrolux eller Bosch.

Hej.

Du kan da starte med at tage det ud og se om det er til at bestemme hvad der transmitterer lyden ved at skubbe lidt til kompressor, rør, gitteret osv.

mvh


 varmetossen

Annonce
Du kan da starte med at tage det ud og se om det er til at bestemme hvad der transmitterer lyden ved at skubbe lidt til kompressor, rør, gitteret osv.


Det vil jeg også gerne prøve. Problemet er, at jeg er en klovn til sådan noget ... jeg aner ikke, hvad der er hvad i sådan et køleskab Er det ikke noget med, at man kan få stød hvis man roder ved det, når det er tændt?

Hej.

Der må ikke være synlige strømførende steder, så det er ikke farligt, og du kan jo bruge en træ- eller plasticpind

mvh


 varmetossen

Okay, tak ... og du har da helt ret i, at jeg bare kan bruge en pind fremfor at stikke nallerne ind - så langt tænkte jeg ikke engang  . Det vil jeg forsøge.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis