Sod, sod, lorte-sod

Nogle der har nogle gode råd til at fjerne sod fra mit fyr? Jeg tænker ikke på alm. Husråd med knofedt osv. Har prøvet stålbørste på boremaskine, men kanalerne er firkantet så roterende løsninger er heller ikke idelt

Thomas

Mvh

 

Thomas

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du så ikke klare kanalerne ved at montere en art stålbørste på en bajonetsav eller lignende?
Skrevet af Mr. T på 07-10-2014 23:10
Nogle der har nogle gode råd til at fjerne sod fra mit fyr? Jeg tænker ikke på alm. Husråd med knofedt osv. Har prøvet stålbørste på boremaskine, men kanalerne er firkantet så roterende løsninger er heller ikke idelt

Thomas

Nu er det nok ikke alm. sod du døjer med men glanssod, der kommer af afbrænding af træ ved for lav temperatur og egentelig er en form for et lag af trætjære. Når det bliver rigtig koldt og du begynder at aftage varme fra kedlen burde laget hurtigt forsvinde (brændes af).

Glanssod i større mængder i skorstenen, er arnen til skorstensbrande. 

Der er nok ikke andet og gøre end væbne sig med tålmodighed eller en gasbrænder til afbrænding af laget.

Kan man tillade sig og spørge til hvilken kedel der har firkantede rør som hedeflade ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Helt korrekt det er lag af glassod der volder mig problemer...... Måske en gasbrænder skal prøves.

Det er en v-Ling liagro/benekov

Mvh

 

Thomas

Skrevet af Mr. T på 09-10-2014 13:09
Helt korrekt det er lag af glassod der volder mig problemer...... Måske en gasbrænder skal prøves.

Det er en v-Ling liagro/benekov

Åh ja, har helt glemt at nogle af de gamle s...... har firkantrør som hedeflade.  Tror ikke du behøver gasbrænderen, som før sagt forsvinder laget når du begynder at aftage varme når det bliver koldt. Men hvis ............. så varm fra bunden af.  

Måske du burde overveje og sætte intervatiden for pausefyring op og indskubstiden ned hvis det er muligt i din styring. Ved ikke hvilken der er monteret på din stoker.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er jo lige efter en lang somme med minimal fyring...... Men har nu aldrig hørt om at sod forsvandt af sig selv, hvorfor så rense den?

Mvh

 

Thomas

Annonce
Skrevet af Mr. T på 09-10-2014 23:47
Det er jo lige efter en lang somme med minimal fyring...... Men har nu aldrig hørt om at sod forsvandt af sig selv, hvorfor så rense den?

Jo glanssod gør, det går så og sige "op i røg" når temperaturen bliver høj nok. Glanssod er i bund og grund et lag trætjære man laver ved at afbrænde træ ved lav temperatur i bålet så gasserne ikke bliver antændt (det hvide røg). En herd i pausefyring opfylder faktisk fint de/den betingelse hertil.

Glanssod er i øvrigt det der er brændstoffet i en skorstensbrand. Det er derfor man altid bør sørge for at få fejet skorstenen grundigt før fyringssæsonnen starter hvis man har noget stående på pausefyring sommeren i gennem.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Først ville jeg prøve med en ordentlig gang fyring, hvor der kommer ordentlig varme på det burde løse problemet.
Når der er godt gang i fyret, kunne du komme et stykke af en gammel zinktagrende på, det er sikkert ikke særlig miljøvenligt men det renser på en eller måde når zinken brænder/smelter.. ?
Der kommer sådan et hvidt tørt lag på det hele, måske skal det gøres flere gange hvis dit fyr er meget ramt.
Lyder da som et forsøg der skal prøves.......et stykke er det på størrelse med en 5erer?

Mvh

 

Thomas

Nej der skal mere til, et stykke zinktagrende på 50 cm passer til en behandling, hvis det er nedløbsrør så kun det halve...

Og hvis du ikke lige har en gammel zink tagrende / rør, kan du hos brænde ovns forhandleren købe zink pulver der fyldes ind i flammerne, en spise ske eller to, så bliver soden opløst og kan fejes af.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis