Lysdæmper

Hej

Jeg er ved at undersøge hvordan jeg kan få dette til at virke. Jeg har en afbryder uden for døren i vores badeværelse. Når jeg tænder for kontakten skal lys + ventilator gå igang.

Jeg vil gerne have en lysdæmper på selve belysningen så den kan reguleres. Jeg har forsøgt med en FUGA lysdæmper, men når strømmen afbrydes på kontakten uden for døren kan den ikke huske indstilling af lysstyrken fra sidste gang. Så jeg skal både tænde for afbryderen og tænde lysdæmperen - ikke smart.

Jeg har kigget på en Belanko dimmer som kan klare belastningen på 210 W, men jeg er usikker på om jeg også skal tænde denne hver gang strømmen er afbrudt på afbryderkontakten uden for døren.

Er der nogle som har kendskab til Belankos dimmere eller har andre løsningsmuligheder.

Håber der er nogle gode kvikke her i forummet.

Christian

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke den du henviser til, men det er normalt med alt elektronisk af den art. De har en startindstilling som kommer hver gang der kommer strøm på.

Det gode gamle er nogen gange det der virker bedst. Fuga dreje eller skydelysdæmper er mekanisk og husker hvor de står klik her for eksempel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

grunden til at den "glemmer" indstillingerne er fordi du tager forsynings spændingen fra den hver gang.

hvis du skal havde den til at huske skal den have konstant spænding.

Eller du skal over i en mekanisk dæmper med skyde indstilling.

Tak for Jeres svar

Problemet er, at når strømmen afbrydes, så skal jeg tænde på 2 kontakter. Det er ikke så godt.

Jeg savner en lysdæmper - model/type som ikke er afhængig af om strømmen afbrydes eller ej.

Mvh

Christian

Det er vel det, både jeg og mhko har løsning på, Mekanisk lysdæmper. Så skal du kun tænde på din afbryder,  Lysdæmper står i den stilling du "forlod den".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej ev elmand

Problemet er bare, at spændingen ryger når jeg slukker på afbryderen  udenfor døren. Det gælder både Fuga's dreje- og skydermodel.

Det kan være, at en rigtig gammel model kan løse problemet, men de er ikke lige til at købe i dag.

En dreje eller skyde lys dæmper glemmer ikke indstillingen når spændingen tages fra den.
Hvid du vil slukke blæser og have lys må du sætte en krone afbryder op.
Ellers
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis