Hjælp til at skifte spær på udhæng!

Hej jeg har et skifferetinit tag, hvor der i gavle er spær og en sternbræt som afslutning på tagudhæng. Mit problem er, at jeg har lige opdaget, at der er ca 2 meter som er helt rådnet væk. Spørgsmåler er så, hvirdan jeg få skiftet denne spær! Alle lægterne som holder skifferplader er jo nok sømmet ned i den spær som afslutter udhænget. Uden på spæret er der dog også en sternbræt.

Tænker på 3 muligheder.

1 Kun skifte de 2 meter og bolte den sammen igen.

2 skifte hele spæret, tage skifferpladerne af så jeg kan komme til at sømme lægterne på spæret igen ( en tanke jeg ikke bryder mig om!!).

3 Skifte hele spæret sømme ind i sternbrættet  og ind i enden på alle lægterne. Sternbrættet sømmes så fast i spæret??

Eller er der andre bud på hvad der kan gøres.

mvh alte.

 


<p>&#160;</p>
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3. ville jeg vælge.

Er det synligt udhængsspær eller ?

Hvis det ikke er synligt, ville jeg skifte det dårlige stykke, plus lidt mere. Det kan monteres med en taglægte på den side der vender ind imod huset. Den skal være lidt længere så det overlapper. Den nye lægte kan skrues op i hver af de gamle, med climate skruer. f.eks. 5x100/20 Se et eksempel på skrue sortiment ved at klikke Fordelen med den lægte på siden er at du kommer ind i lidt mere frisk træ på de gamle lægter. De har det sikkert heller ikke for godt ovenpå den rådne.

Sådan et udhængsspær hænger i lægterne, og skal ikke holde andet end sig selv, strenbræt og evt. underbeklædning.

Du skal ikke bruge søm, det er alt for hård ved dit Skifereternit med de rystelser.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er synlig udhæng
mvh alte

<p>&#160;</p>
Jamen er det rådne spær synlig ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg var ude ved en kunde og lave sådan en opgave for et par måneder siden. Vi åbnede op til spærret (fjerne underbeklædning/udhæng mm ved det berørte sted) Derefter skar vi det rådne væk + 50 cm mere for at være sikker (ca 2.5 M i alt)
Derefter skar jeg et nyt stykke spærtræ og sætte i forlængelse af den gamle, samt et stykke på ca 1,5 M bagved som overlappede disse 2, således at jeg havde noget at skrue den nye fast med den gamle (altså fx 75 cm på hver).

Men dette spær var gemt væk med beklædning på siden os, så man kunne ikke se det som sådan bagefter. Hvis det er et synligt spær, så er det lidt mere tricky selvfølgelig.

Mvh. Christian M
 

Annonce
Udfra ordsproget "en ulykke kommer sjældent alene" ville jeg skille det hele ad. Lægterne er sikkert også ødelagt og der må være en årsag - en eller flere revnede skiffereternitplader måske?
Så er der kun at skifes hele spæret, men kan altså også laves uden af pille taget af, bliver dog så fremover båret af lægterne gennem din vindskede som du også selv er inde på.
Jeg tror det er den zink rende som har været stoppet til og regne har haft større mulighed for at løbe ind under taget. Bare min teori!! I mit hoved er der sådan set ingen grund til der er spær til at holde det udhæng. Alle andre huse har jo kun sternbrædder der er skruet på enden af lægten. Ville det ikke være meget bedre at lave det om til en sterenbrædderne. Væk med remenderne som også har det skidt i syd siden, eller er det en dum ide.

<p>&#160;</p>
Bare lige for en sikkerhedsskyld, det hele vil blive synlig.

<p>&#160;</p>
Kan vi ik få et billede af sagen?

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis