Vindmølle til elpatron

Hej 

Jeg overvejer at opsætte en vindmølle som ikke skal være størrere end at jeg selv kan bruge strømmen. Den skal altså ikke tilsluttes nettet.    Planen er at tilslutte den en elpatron i varmtvands beholderen til sommerbrug og til akkumuleringstanken til vinterbrug  (akk.tanken er lukket fra om sommeren.)  Jeg forestiller mig en mølle på max 1KW som producerer 12 el 24v.  men lad mig høre jeres meninger

Hvilke muligheder er for for at lave et sådant system?

Når W afhænger af vinden kan man så køre direkte fra inverter til en 12 el 24v elpatron?  eller 

Skal jeg køre strømmen over et batteri for at få en jævn spænding videre derfra?

Hvis batteri:   hvor stort skal det/de være  hvis jeg regner med at kunne bruge det meste af strømmen med det samme? 

Kan jeg montere en omformer til 220v og bruge en 220v elpatron?    hvis ja: fordele/ulemper

måske er der andre vigtige ting jeg ikke har tænkt på som i kan forklare mig noget om

Mvh. Carsten

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe sådan et komplet KIT ovre fra Windblue i USA ( de sender over hele jorden ), der kan du så vælge imellem forskellige modeller og strm styrker, men hvis du vælger der generator der er beregnet til Low vind, og dropper at sætte volt rectifier på, så kan du montere den direkte med AC til en 110 vilt varmepatron fra f.eks. Devi i Vejle, så er det eneste du behøver udover dette, en afbryder der slukker for strømmen når ekspansions beholderen er fuld.

Ligeledes kan du montere 2 eller 3 serieforbundne solcelle paneler direkte til en patron i ekspansions beholderen og opnå nogenlunde det samme resultat.

Det kan give mening som Gør det selv projekt, men skal du have el installatører og vvs er ind over, ryger bunden nok ud af tilbage betalings økonomien.

God fornøjelse

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk

Hej Carsten

Jeg har tænkt lidt af det samme, jeg ville bare bruge elpatronen i systems varmekreds i stedet, så den hjalp med at varme huset + kommende værksted op.

De ender som regel på ca 500 euro for en 1½kW mølle her:
http://www.ebay.de/itm/1-5-KW-24V-i-1500Z-WINDGENERATOR-von-iSTA-BREEZE-WINDKRAFTANLAGE-2-25m-/151527208950?pt=DE_Heimwerker_Bio_Wasser_Windenergie&hash=item2347b9b7f6

Ulempen ved at sætte en omformer på til 240V er at du vil få et tab i omformeren, som er helt unødvendigt.. jeg ville nok sætte nogle store batterier til, så de kunne akkumulere lidt af den overskydende strøm..

Hvis man skal gå efter reglerne så skal man have tilladelse til at opsætte møller større end 1 m2 (rotordiameter på maks. 1,13 m), Men den slags gæler jo ikke ude på bøhlandet


Nogen herinde må da have leget med ideen i praksis


Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 25-12-2014 15:53
Hej Carsten

Jeg har tænkt lidt af det samme, jeg ville bare bruge elpatronen i systems varmekreds i stedet, så den hjalp med at varme huset + kommende værksted op.

De ender som regel på ca 500 euro for en 1½kW mølle her:
http://www.ebay.de/itm/1-5-KW-24V-i-1500Z-WINDGENERATOR-von-iSTA-BREEZE-WINDKRAFTANLAGE-2-25m-/151527208950?pt=DE_Heimwerker_Bio_Wasser_Windenergie&hash=item2347b9b7f6

Ulempen ved at sætte en omformer på til 240V er at du vil få et tab i omformeren, som er helt unødvendigt.. jeg ville nok sætte nogle store batterier til, så de kunne akkumulere lidt af den overskydende strøm..

Nogen herinde må da have leget med ideen i praksis

Desværre er der vist også noget om møllen skal være godkendt, for man ærbødist kan ansøge om og få lov og opsætte den på ens matrikkel, og så stiger prisen vist pludselig betragtelig.  

Har selv leget med tanken om en DIY mølle engang. Den eneste måde jeg kan se økonomi i og have en mindre mølle, er ved og have en akkumoleringstank sluttet til ens varmeanlæg og lade møllen koge på denne.

Batterier på en mølle kan vist kun give underskud, da nogle sådanne ikke holder evigt og skal udskiftes jævnligt.

Tab i inverteren kan man ikke undgå, dog er det ret beskedent med en kvallitets inverter. Der er et betydeligt større tab ved og lade et batteri op.  Samtidig skal man have en inverter på batteriet alligevel hvis der skal bruges noget 230 Volts udstyr. Vil man i stedet bruge 24 Volts udstyr skal der investeres rigtig mange penge i tykke kobberkabler for og undgå et kæmpetab i installationen. Personligt anser jeg også en lavvolts installation for og være betydelig mere brandfarlig end en 230 Volts ditto.

Fortsat god bagjul. 

PS. Glemte helt og nævne, at ens hus tilfældigvis også har det største varmetab når det blæser mest. Så en mølle på varmeanlæget kan næsten alt det man forlanger af en fleksibel billig varmekilde.     Det gælder desværre vist ikke, hvis man skal se det ud fra statskassens synspunkt.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg tror jeg vil begynde at samle dele, og tegne i AutoCAD, og så bygge en mølle med en axial flux generator på. Meningen er så at den kun skal drive en varmepatron til husets varme kreds

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis