Nedrivning af bærende vægge

Hi kære forum medlemmer,

Vi har to vægge som er bærende og gerne vil ha revet ned, jeg har fået en ingeniør til at lave en beregning, men hvor svært er det? Kan man selv gøre det,?
Ingeniøren har tegnet,og skrevet hvad vi skal bruge, hvordan de skal placer, hvilke beslag skurer også videre.

Skal lige siges er lidt af en handy-mand
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på mange ting som fx de fysiske forhold, din faglighed og hvad den beregning du har fået lavet indeholder! Er det et rigtigt ingeniørprojekt som du kan arbejde ud fra?

Først og fremmest - er det i en etageejendom, så vil jeg klart anbefale at du bruger en fagmand! Mest af hensyn til de andre beboers sikkerhed. Hvordan er du forsikret hvis deformationer i bjælken får ovenstående vægfelter til at revne? Har din ingeniør vurderet dette?

Når du siger du har et ingeniør projekt går jeg ud fra at du har et ordentligt baggrundsmateriale og ikke bare en beregning af "hvor stor skal bjælken være!". Er der lavet projekt for midlertidig afstivning? Er vederlag og understøtning for bjælken verificeret? Er det sikret at væggene der fjernes ikke har stabiliserende effekt?

Hvis du stoler nok på din egen faglighed burde du kunne udføre et sådan projekt, men jeg vil klart anbefale at du sikre dig at baggrundsmaterialet er i orden!

 Certificeret Statiker

det er et parcelhus med fladt tag, huset er fra 1969.

udfra de papir jeg har fået tilsendt, står der alt mulig med belastning udregninger af forskellige elementer såsom sne osv Beregningerne er lavet udfra limtræ, da de sagtens kunne holde mit tag. men findes der nogen guide med billed eller video på hvordan det gøres??

som sagt så har jeg fået tilsendt nogle "statiske beregninger" (som ingeniøren kalder det), hvor der er forskellige udregninger som jeg ikke forstår, men tænkte på du havde lyst til lige at kast et blik på det for at se om alt er korrekt ??

Måske denne video kan give dig et indtryk af hvad du er på vej ud i http://youtu.be/G8fO3Sa5qY4

Ikke umuligt hvis du har lidt erfaring i afstivning og sikker håndtering af tunge emner. Ingeniøren har, som du beskriver det, fortalt hvad du skal bruge af limtræsbjælker og beslag og hvor bjælkerne skal sidde i dit hus.

Hvis det var mig, ville jeg spørge den ingeniør som har lavet beregningerne om evt. tvivlsspørgsmål - så han fortsat er ansvarlig for beregning og anvisning.
Hej,
så har jeg fået ingeniøren til at ændre på elementerne fra limtræ til H jern (HEB), udfra de nye beregninger samt skitse så ser det let ud, men problemet som jeg har nu er at ingeniøren nævner at de forskellige H jern skal svejse, men ved ikke hvordan og hvorledes det skal gøres, derfor tænkte jeg om der var en herinde som kunne klare den del.
altså jeg sætter soldater op, fjerner alt murværket og gøre klar til montering af HEB jern og samling.
har ringet og skrevet rundt til forskellige murer og tømrer men ingen vil, da de heller vil ha hele projektet og evt guide mig mod selvf betaling
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis