LK Fuga Hygrostat

Hej, håber en der kan hjælpe.
Har en LK Fuga Hygrostat som indtil forbrug virkede. Det gør den ikke mere. Købte en ny Følerenhed, da jeg mistænkte den for fejlen. Det var det ikke.
Nu skal jeg så fejlsøge på hvad problemet er. I vejledningen (Google navnet så kommer den) står der hvordan man konfig udgangsrelæet. Men jeg er gået i stå der med "klemmerne" Det forstår jeg simpelthen ikke.
Øverst i kontrolenheden er 5 udgange. Fra venstre er nr 1 forbundet med stik kontakt for lys (tror jeg) nr 2 til ventilatoren. Nr 3 er tom. Nr 4 også stil lys stik kontakt. Nr 5 til ventilatoren.
Den gang den virkede passede det med hvis jeg tænke lyset startede ventilatoren når luft fugtigheden var over 85. Derfor jeg regner med at nr 1 og 4 er til lyskontakten.
Hvad og hvor er klemme 2, 3 og 4 ?
Ide til hvad fejlen kan være ?
Da følerenheden var i stykker og jeg tænkte manuelt for ventilatoren kørte den uafbrudt. Efter by følerenhed reagere den på timeren.
Den holdte op med at virke efter normal brug, luftfugtighed over 85 og så slukke efter fuld timer (10
min) men flere timer kørte den stadig indtil vi slukkede på afbryderen. Og den lyste kun rød. Efter ny følerenhed lyder den grøn når timerne slukker. Rød når den kører.
Jeg har billeder af lednings føresel.
Er der en der kan hjælpe ??

Missbernie ??
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
klemme 1 er nul
klemme 2 er til ventilator
klemme 3 bruges ikke, hvis ventilator må starte når der er lys, forbindes den til kl.2 startes først når lyset slukker.
klemme 4 skal have fase fra lyskontakt
klemme 5 er til ventilator

Jeg er næsten sikker på at der er en trykfejl i vejledning, så jeg er ikke sikker på ovenstående. Fejlen må ligge her: " Udgangsrelæ aktiveres derimod enten ved at slutte eller bryde til klemme 4" JEG TROR DET SKAL VÆRE KLEMME 3 Ellers giver skemaet og strømskema øverst ikke mening.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det vil være fedt hvis der var en fejl i vejledningen. Problemet er bare at den har fungeret sådan som den er sat op. Der mangler ikke nogen kabler, ingen løse kabler der ligger.
Når jeg tester om der er strøm i, viser den flg.
Foran vesntre mod højre
1. ingen strøm (måske nul)
2. ingen strøm (måske nul)
3. tom
4. 220 volt
5. 220 volt når ventilatoren kører (ellers ingen).

De to som er forbundet med følerenhenden har hele tiden ca 6 volt. Har også prøvet at skifte ledningen imellem følerenheden og kontolenheden.

Det havde ingen virkning.

Hvordan kan jeg teste om kontrolenheden ikke virker mere ?

Missbernie ??

Jeg skulle have gået i seng, i stedet for at svare dig så sent. De klemmer i toppen som vi begge tolker som 1 , 2 , 3, 4 , 5  HEDDER IKKE SÅDAN. De hedder N , N , 4 , L , ↑  Det er der hvor følerledninger kommer ind at klemme 3 , 2  sidder. Så giver vejledningen mening. Hvis du lægger en lus i bunden fra 3->2 så starter ventilator når du slukker lyset, hvis ikke du bruger denne klemme 3 så starter den når lyset er tændt. (hvis der er fase fra lyset til klemme 4, og det må ikke blandes med det fra føleren)

Det forklarer overhovedet ikke din fejlbeskrivelse. Det eneste jeg kan bidrage med er: Husk at jo højere tal du stiller drejeknappen til, jo mindre kører ventilator. Altså sætter du den på 90% så skifter den straks over på timer (der er måske kun 70% i rummet). Sætter du den på 50% vil den sikkert køre altid, det er måske umulig at få luften så tør.

Håber det er årsagen, for jeg tror du har monteret det rigtig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand
Det er ikke mig, men tidligere ejer der har sat det hele op.
Og så efter at have ejet huset i 2 mdr., begyndte den så at køre hele tiden (altså hvis jeg ikke slukkede for den).
Nu kører den kun hvis jeg tænder / slukker. - og når jeg har tændt kører den så antal min som timeren er sat på.
Så mit spørgsmål er - hvorfor er den holdt op med at måle luftfugtigheden og reagere på dette ? Vi har både med den gamle følerenhed og den nye følerenhed prøvet at regulere for luftfugtigheden.
Vi troede først det var følerenheden der var gået i stykker og ikke længere kunne måle luftfugtigheden, men efter at have købt ny følerenhed og tilsluttet denne, så er det stadig samme problem.
Er det korrekt at følerenheden kun kører med ca 6 volt ?
Hvad kan fejlen være ?
Hvordan fejlsøger jeg (da jeg ikke har nogen ide om hvor fejlen ligge) ?
Kan det være kontrolenheden der er kaput (er meget dyrere end følerenheden, derfor vi prøvede den først) ?
Håber du har tid og overskud til en "kvinde" spørger så meget :-)

Missbernie ??

Jeg sorterer ikke efter hverken race eller køn ( kan heller ikke så hvor køn du er ) Jeg kender ikke til det indre tekniske, men det kan sagtens være sådan at 6 volt er ok der, Du skriver at du har prøvet at regulere luftfugtighed. Men prøv alligevel igen, drej timer til laveste niveau,( så får du hurtigere respons)

Drej først % knappen helt ned,  så bør den køre hele tiden.

Når du er sikker på at (den meget korte)  tid er udløbet skruer du helt på på 95%. Her bør den gå i stå på den korte tid.

Kan den ikke ovenstående tror jeg bestemt den er i stykker.

En anden test er at sætte den på 80% og så pakke føleren ind i fugtig klæde, Så skal den også køre hele tiden. (så er der 100% ved føleren) Samtidig kan du jo måle over følerledninger. Hvis det ændre sig lidt, ved det forsøg, så virker føleren.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg bruger kun klemme 1 + 2 (i bunden)
Klemme 4 tror jeg er til lyset, men nu har jeg lige testet og den har spænding på konstant - om lyset er tændt eller ej.
Kan det være der problemet ligger ?
Og når det er et stort virvar (kluddermor) af ledninger - kontrolenheden sidder lige over relæet, og jeg dermed ikke kan se om den ledning der sidder i klemme 4 er til lyset (selvom tidligere ejer har skrevet "toilet lys" - så jeg går ud fra det er korrekt. Hvordan tjekker jeg det så ?
p.s. tak for forklaringen med klemmerne - det forstår jeg endelig :-)

Missbernie ??
Har lige tjekket igen - den som skal være klemme 4 = skruehul nr. 3, den er tom - altså ingen ledning i. Så der bør jo være en ledning i for at den reagere på lyset. hmmm. Hvordan finder man ud af hvor ledningen i skruehul 4 (L) går hen ?
Så den reagere umiddelbart ikke på lyset.

Missbernie ??

Tidligere ejer har vel skrevet toilet lys over sikringsgruppen. Det passer jo så også.

Hvis ventilator kører fortsat, som du har fundet ud af, når du slukker lyset, er det en "fast fase" og ikke koblet på lyset. Det er så også ok den skal stadig virke på hygrostat, og starte op når der bliver fugtig. Er den i stykker som du beskriver længere oppe, kan du ikke bruge det til noget. Den vil jo kun køre en tid efter at du har haft slukket og tændt ved sikringer.
Får du en ledning fra lyset ind på klemme 4 (skruehul 3) så får du også suget ud når du er derude uden at være i bad ( får fjernet en lille prut måske)

Du kan jo lige tage en stumt ledning og montere den ene ende i L.  Den anden ende ind og ud af klemme 4. (det er det samme som hvis lyset styrer den.)


.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Tænker at den er forbundet korrekt. Hul 4 (L) hvis den pilles fra så virker kontrolenheden slet ikke., så det må være strømmen til kontrolenheden.
Som du skriver så håber jeg ikke det er en fejl i nogen kabler, og umiddelbart tror jeg det heller, da kontrolenheden kører.
Jeg har midlertidigt forbundet følerenheden med kontrolenheden med et andet kabel (uden om væggen), så det ikke er en kabel fejl.
Så ud fra mit eget gætteri, så kan det være drejeknappen til luftfugtighed der ikke virker ?
At den nye følerenhed mangler den sorte "hætte" over printpladen, som den gamle følerenhed havde - men ved ikke om det er en fejl ?
Eller det kan være... (indsæt selv resten af sætningen) ??

Missbernie ??

Jeg er ret sikker på at den er monteret korrekt. Her får du en vejledning hvordan du kan indstille/ teste den.
( å no hører do atter) som vi siger her ude vestpå ha ha .

1. Kontakt på hygrostat slukkes og tændes igen lidt efter. (lysdiode lyser grøn eller rød)
2. Justerskruen til timer drejes helt imod uret til Minimum tid
3. Fugtighedsknap drejes helt imod uret til maksimum %
4. Vent til lysdiode lyser grøn. (maks. 2 minutter)
5. Drej derefter fugtighedsknap langsom med uret til lysdiode skifter til rød
6. Drej langsom tilbage indtil lysdiode skifter til grøn.

Hvis tingene sker som ovenstående virker det hele som det skal. Din øjeblikkelige fugtighed ligger omkring hvor lysdiode skifter i linie 5 og 6


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis