Lavpraktisk kontaktorstyring

Kære forum.

Åhh hvor jeg håber at der er lidt hjælp at hente herinde...

Jeg kunne tænke mig et lys-system forsynet fra 2 forskellige omskiftlige forsyninger/elmålere.

Dette vil i mit tilfælde antageligt betyde en ganske simpel kontaktorløsning! - "men så bliver det lidt svært fordi:"

Omskiftningen skal ske uden blink i lyset.

Omskiftningen skal foretages med enten 1 pol. afb. eller en korrenspondance.

Jeg tænker at ud over 2 kontaktorer, skal jeg bruge en hjælperelæ med forsinket udkobling, samt ét med forsinket indkobling.

Er der mon nogen der kan give en afgået el-mand et nap med denne sag?

//Poul

Heller ramme ved siden af, end slet ikke at ramme
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det svært at give gode råd, da du ikke skriver hvor dine 2 forsyninger kommer fra. Hvis jeg skal forsøge vil jeg her i første omgang holde mig til de fysiske love.
For at du kan koble over "uden blink i lyset" må du nødvendigvis kunne koble de 2 systemer sammen i nogle millisekunder. Så skal strømmen komme fra samme eller forbundne net. Det skal både være faseret og i fase. Det første betyder at L1 ikke må blandes med L2 (det siger sig selv) Det andet betyder at sinuskurven på fasen skal følges ad. Det er det der er det store problem når man kobler f.eks. generatorer ind på nettet. De skal hugges sammen når sinuskurver har nulgennemgang. Nettet kører 50 hz og generator måske 50,1 hz indtil de bliver koblet sammen, så styrer nettet nemlig frekvensen. Prøver man derafter at speede generator op, vil den aflevere strøm ud på nettet.
Hvis alt det er i orden kan du bare tænde den ene kontaktor og "lidt senere" slukke den anden, med 2 enpolede afbrydere.
Her er der ikke taget stilling til lovlighed (er naboen tilfreds med at du stjæler hans strøm f.eks. ha ha )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis