indbygnings spot

Jeg skal til at have en del indbygnings spot sat op ude og inde i mit hus.

Jeg købe den type du må bygge direkte i isolering.

Jeg har fået fortalt at man lovlig kan bruge alm instalations kabel hvis man bruger LED GU 10 pærer og sætter klistermærke på hver lampe om det.

Nogler der kender til de klistermærker ??

Har hørt de fås til ingen penge på Ebay ??

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

indbygningsspot indendørs, der må sidde i isolering !! Ja jeg kender dem godt.

DET ØDELÆGGER DIT HUS.

Jeg skriver sådan fordi du gennemhuller din dampspærre. Jeg har set nogle, (ja det er så lige meget med hudfarve) gøre det. deres tag blev så fugtigt at det dryppede ned i stuen. De havde tømrer til at pille al isolering op, sætte bokse over spots, reparere dampspærre og isolere igen. Det kostede kassen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu er der jo heldigvis flere måder at lave det på. Jeg har f.eks. damspærren et stykke inde i isoleringen så al el går på indersiden (inkl. spots)

Enig med pilehave, sådan er det også lavet her hos mig, og mange andre steder, og det har indtil nu ikke ødelagt nogen huse.

Indbygnings spots til direkte montering, kan fås med en indbygningshøjde på 63mm, så en lægte + gips efter dampspærren, så er der plads nok (ca)

Der følger endda en membran med til nogle af typerne man sætter "bag" på spottet så dampspærren ligeledes bliver beskyttet mod bla varmen.

Er enig i at det er en utrolig dum ide at bryde dampspærren ved montering af spots, men lavet med den rigtige forskalling, så du ikke bryder denne ødelægges der ingenting..


Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Annonce
Jeg er naturligvis enig i at det er ok når konstruktionen er udført på den moderne måde. Jeg har set eksempler på det modsatte i huse fra 60`rne og 70`rne. Derfor advarslen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af je__ns på 07-10-2014 17:12

Som jeg har forstået det, skal man altid bruge den kabeltype, som fabrikanten af spotsene foreskriver.

Du kan købe downligth kabel i HN til under 1 kr pr meter....

www.harald-nyborg.dk/p2836/downlight-kabel-3x1-5mm2-50m

kr. 468,- for 50 meter giver da vist knapt kr.10,- pr. meter

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 10-10-2014 18:15

kr. 468,- for 50 meter giver da vist knapt kr.10,- pr. meter

Ja der manglede da et NUL

 

 

 

 

 

Alle indbygnings spots skal have kabel efter producentens anvisninger.

Har endnu aldrig oplevet en fabrikant som siger at alm. inst. kabel må bruges.

Normalt er det silikone kabel som bliver anvist lige meget om det er halogen eller LED, da de fleste spots kan have begge typer monteret.

www.EL-Grossisten.com - Kvalitets EL materiale til lave priser Billigere end Harald Nyborg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis