Lave loftstige i eksisterende plade/hul

Hej

Jeg har en loftlem i garagen som er ca 100*160 cm. Den åbnes ved at jeg finder en stige og skubber lemmen op på loftet. Jeg tænkte så på om det ikke var muligt at få fat på en loftstige og på en eller anden måde montere den på pladen og sætte nogle hængsler på pladen så den istedet åbnes nedad og jeg kan bruge stigen til at komme op? Kunne de fjederebeslag der er på loftstgen mon flyttes over på pladen istedet?

Nogen ideer til hvordan det kan laves?

På forhånd tak

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så svært!
http://www.stigefabrikken.dk/stiger/loftstige.html?gclid=CPKoz9esmsECFYPNcgod8BwAGg

Med venlig hilsen
ktm

 

Ingen bud på om der er andre muligheder end at skulle bruge minimun 1500 kr plus fragt for en stige?

Jeg har lige lavet en hurtig håndskitse, så du kan se et princip man brugte før i tiden. nemlig at lade stigen glide op imellem et par U skinner (lavet af træ). Stigen virker så som kontravægt og holder loftslem oppe. Er der ikke vægt nok på, kan man skrue nogle stykker jern på topenden af stigen til den kan holde systemet i balance. Husk at sætte et øje under lemmen så du kan fiske det hele ned evt. med et kosteskalt med krog i enden.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Burde man ikke kunne gøre det med en loftstige til 499 kr. Som sagt har jeg jo et stort hul hvor der er en plade nu. Samtidig er der jo regler på 150mm og isolering i,
Annonce
Denne konstruktion er til den loftsstige du allerede har, og loftslem kan ende hvor du vil i hullet. Så det eneste krav er at stigen kan svinge op, og at der er plads (ryddet op) på gangbroen hvor den skal lande.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 11-10-2014 14:55

Jeg har lige lavet en hurtig håndskitse, så du kan se et princip man brugte før i tiden. nemlig at lade stigen glide op imellem et par U skinner (lavet af træ). Stigen virker så som kontravægt og holder loftslem oppe. Er der ikke vægt nok på, kan man skrue nogle stykker jern på topenden af stigen til den kan holde systemet i balance. Husk at sætte et øje under lemmen så du kan fiske det hele ned evt. med et kosteskalt med krog i enden.

 

Det er præcis sådan en stige jeg har i mit hus fra 1977 - virker fortrinligt endnu

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Problemet er at der hverken er så højt på loftet samt så bredt at der kan være en hel stige og så derfor ville jeg gerne have en der er lukket sammen istedet?
Fandt denne her som ser ud til at kunne fungere http://www.harald-nyborg.dk/p3445/loftstige-3-delt-aluminium
så skal jeg bare have nogle hængsler og så kan jeg måske dele min plade i 2 hvor stigen er ved den ene og hvis der skal større ting ned eller op, så kan jeg åbne for den anden plade.
Nogen der har ide om en mulighed for at få lemmen til at åbne ligeså stille med nogle fjedre/hængsler?

Vil du ikke købe, er det jo en helt igennem LDS opgave, og så må du jo efterligne de tredelte stiger man kan købe.

Køb 4 gode pladehængsler, sav stigen over i 3 dele. Øverste stigedel fastgøres på lofts lemmen, så højt over denne at der er plads til noget isolering, miderste stigedel fastgøres  på øverste med en hængsel i hver side ovenpå stigevanger, og nederste del med hængsler under stigevanger. Nu har du en stige der kan foldes sammen. MEN DEN VÆLTER.

For at modvirke det skal loftslemmen bremses, (så den ikke svinger længere ned) i den stilling hvor stigen står korrekt. Det kan gøres med et par stykker fladjern der følger med ned, men har stoppunkt netop når lemmen ikke må komme længere. Skal kunne holde til det tryk der er på stigen når du går op ad den.

klik her så ser du et eksempel på en bladhængsel, men så skal der forstærkes på siden af stigevanger med et bræt, skruer og lim, der hvor du saver den over.

Jeg har tidligere løftet sådan en konstruktion op med wire i hver side, nogle trisser på loftet,og så hen til en spand med grus i,  som justerbar vægtlod.

Hvis wiren har stoppunkt det rigtige sted, kunne den måske alene klare begge funktioner. (Både stop nedad, og hjælpe med at løfte det hele op)

Tegn det lige op inden du starter, med de rigtige mål, så du ikke saver en stige over forgæves.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis