Skruk puds på porebeton

Hejsa

Vi er begyndt at renovere vores bryggers i huset fra 1973. Bagmuren er porebeton og den er pudset. Men pudsen er nærmest som sand - dvs den hænger nærmest ikke sammen og hæfter ikke til muren. Er det bare som forventet hvis man har pudset direkte på porebeton i sin tid?

Jeg påtænker at banke pudsen ned og rette væggen op med gipsplader. Der er hulmursisoleret så det burde der vel ikke være noget problem med.

Mvh Rasmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan der være flere årsager til. Enten har bindemidlerne kalk og eller cement været dårlige, måske fordi de har været udsat for fugt før brug. Men der var også murere, i gamle dage, som brugte opskriften: et vognlæs sand, en sæk cement og en bøtte hvidtekalk ;-)

Hvis du retter vægen op med gipsplader, er det vel ikke nødvendigt at fjerne det gamle pudslag. Hvis du påtænker at efterisolere, skal du være opmærksom på at dit malede pudslag fungerer som en dampspærre, hvorfor det i dette tilfælde er en god ide at fjerne pudslaget og etablere en ny dampspærre i forbindelse med efterisoleringen.

Du kan hente vejledning og inspiration her: http://www.byggeriogenergi.dk/media/5923/indvendig_efterisolering_af_tung_yderv_g_ok.pdf

Hejsa, tak for svaret

Jeg skal ikke efterisolere, så det burde ikke være et issue.
Jeg vil have pudslaget ned, både for at få samme tykkelse på muren (ift. kontakter, vindueskarm osv), men også fordi det nærmest er skruk over det hele. Hvis jeg klæber gipspladerne op, så hænger det jo stadig ikke fast
Men det virker som om der ikke er ret meget bindemiddel i pudset.

Mvh Rasmus

Ja, det går lidt langsomt her i huset. Ikke desto mindre, så skal der nu fixes bryggers
Men kan nogen bekræfte fra billedet at det er siporex eller lignende?
Jeg kan læse mig frem til flere steder, at det er svært at få mørtelpuds til at binde på det. Jeg har tidligere overvejet at pudse med gips, men har også fat i en murer, der gerne vil pudse det op i mørtel.
Nogen gode råd?

Mvh Rasmus

Når man kalder det siporex, var det i plader på 50cm i bredden 7,5 -10 cm tykkelse og i hele rummets højde. Der var så armering i for at det kan holde. Disse sten kaldes gasbeton, men nu kalder man dem multiplader eller porebeton.
Det er i bund og grund samme materiale men med forskellige navne.

Det bedste ville være at pudse det igen, men hvor man først "kaster ud". . Dert er for at få et lag der binder godt. 

Her er en tidligere tråd hvor det er beskrevet

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...ef=similar
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man kan sagtens pudse på porebeton. Du kan eventuelt give den en primer, så det binder bedre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også