Induktion og strøm

Kære GDS

Jeg skal til at lave nyt køkken, og vil i den forbindelse gerne have induktion. Jeg har i øjeblikket kun en enkelt fase i min lejlighed, og jeg er interesseret i, hvor meget strøm det vil kræve, for at jeg kan installere en induktionskogeplade. Jeg ved, at der er fremført en ekstra fase til min underbo, og at jeg derfor rimelig billigt kan få ført den videre op til mig. Jeg håber derfor, at det er nok med en enkelt to faser. 

Næste spørgsmål er så, hvor mange penge sådan noget skal koste?

Håber I kan hjælpe.

 

Mvh Simon

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

KLIK HER  så har du et eksempel på en induktionskogeplade, der kan køre på 230 volt (1 fase) Den bruger max 2,4kw så den skal under alle omstændigheder have sin egen sikringsgruppe. Jeg kan ikke lige se at du kan få glæde af de 2 faser hos din underbo. I har vel seperat måler og sikringsgruppe?

Det kunne hjælpe meget på besvarelse med et billede af f.eks sikringsgruppen. Men noget med priser, vil være meget svær at give.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har en almindelig induktionsplade, som måler ca 60 x 60 cm, med 4 kogezoner.

Den bruger op til 7200 watt på 230 volt

Jeg har tilsluttet den til komfurstikket som er på 16 ampere, jeg har del ud så den bruger to faser- (løsningen på billed to.)

Tilledningen ser sådan her ud..

 

Ja det er normalt, den har jo så sin egen gruppe, med 2x16 A. (16 x 230 x 2 = 7360 ) der står jo så for iøvrigt 400v ved den montering imellem L1 og L2  Det kan Simon selvfølgelig også gøre når han får 1-2 faser mere i hans installation. Det er den manøvre jeg spørger ham om nogle flere oplysninger på.
Den måde med at montere den kun med 230v, fungerer godt f.eks. i Norge hvor man de fleste steder anvender 3x230volt og har nogle større sikringer. 10 ampere 230 volt klarer 2300 W. Skal de 7200w trækkes af 1 sikring kan 25Ampere nok lige klare det, hvis ikke man tænder alle plader samtidig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 06-10-2014 19:58

Ja det er normalt, den har jo så sin egen gruppe, med 2x16 A. (16 x 230 x 2 = 7360 ) der står jo så for iøvrigt 400v ved den montering imellem L1 og L2  Det kan Simon selvfølgelig også gøre når han får 1-2 faser mere i hans installation. Det er den manøvre jeg spørger ham om nogle flere oplysninger på.
Den måde med at montere den kun med 230v, fungerer godt f.eks. i Norge hvor man de fleste steder anvender 3x230volt og har nogle større sikringer. 10 ampere 230 volt klarer 2300 W. Skal de 7200w trækkes af 1 sikring kan 25Ampere nok lige klare det, hvis ikke man tænder alle plader samtidig.

 

Den kan ikke køre på 400 volt (det står der heller ikke noget om)

Alle moderne hvidevare køre på 230 volt

Der skal måske også være plads til en ovn, opvasker, eller vaskemaskine?

 

Der er 400v imellem L1 og L2. i alle installationer. Det står der også på det nederste billede imellem dine fingre. Det betyder ikke at pladerne (de 4 zoner ) hver især kører højere end 230volt. Du har stadig 2 stk faser a 16 Ampere på din kogeplade, som deler om strømmen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 06-10-2014 20:32

Der er 400v imellem L1 og L2. i alle installationer. Det står der også på det nederste billede imellem dine fingre. Det betyder ikke at pladerne (de 4 zoner ) hver især kører højere end 230volt. Du har stadig 2 stk faser a 16 Ampere på din kogeplade, som deler om strømmen.

 

Ja selvfølgelig er der 400 volt mellem L1 og L2, men tilslutter du ikke Nul, virker kogepladen ikke, da det er to adskilte kredse. som så køre på 2 x 230 volt

Ellers ville billed 1 jo ikke give mening....

 

Godt så er vi meget nær ved at være enige. Det er også den udregning jeg viser i parantesen.
Lad os nu høre fra Simon hvis vi ikke har skræmt ham helt væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Min virker stort set som Je__ns'

Du vil aldrig kunne få det til at fungere ordentligt med en indbygningssektion med 4 zoner med kun 1 fase.

Og prisen ?


En fornuftig indbygningsinduktionssektion 60 x 60 eller 60 x 80/90 ligger omkring kr. 4.000 til 10.000. De kan sagtens fås dyrere...... og nogle gange billigere på tilbud - så de findes i alle prisklasser alt efter behov og krav.

Min Voss 60x85 planforsænket med 4 zoner med boosterfunktion,timer m.m. kostede ca. kr. 10.000,-


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den jeg har linket til længere oppe er til "kollegielejlighed" (jeg tror i ved hvad jeg mener) Den står der til kr. 1299,00- 230 volt 2,4 Kw og der en CHANCE for at den kan køre på den strøm der er i Simons lejlighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
2,4 kW er ikke meget, hvis man vil lave mad, der kræver mere end bare én gryde ad gangen.

Som jeg ser der, skal der trækkes en ekstra fase ind, tavlen skal ombygges, da der ikke er plads nok til en komfurgruppe, måleren skal muligvis skiftes og endelig skal der etableres et komfurudtag. Alt efter hvor besværligt det er at trække kablerne, tager det vel en dags tid for en elektriker.
Mit gæt på en pris vil være omkring 10 kkr incl. materialer.

Det ser ud som der er ført nogle netkabler sammen med dine el-kabler i kabelbakkerne? Er der korrekt?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis