Kloak, hvem ejer hvad

Har gennem den seneste tid haft problemer med vores afløb. Når der skylles ud i toilettet, stiger vandmængden højt op og det klukker fra diverse afløb. Fik besøg af en slamsuger og fik renset spulebrønden og spulet rent. Den efterfølgende tid gik det fint - alt virkede perfekt, men nu er det ved at været galt igen.

Jeg har endnu ikke kigget ned i spulebrønden, idet den ligger under nogle fliser og skal fritgraves først.

Sidst stod der vand i spulebrønden, så problemet synes at være fra spulebrønden mod det offentlige kloaksystem. Men hven ejer egentlig hvad - hvor går grænsen? Ved spulebrønden eller ved skelgrænsen (har ca 2-3 meter fra spulebrønd til skel)?

mvh Erik

Har gennem den seneste tid haft problemer med... Vis hele indlægget
70 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Eller simpelthen grave ned til røret. uden for skelbrønd.  Nu ved du jo hvor langt der er hen til problemet, og placering af skelbrønd er konder du jo. Det er tilsyneladende lige ved den.

(hvis skovlen får lov at køre "som svalevinger" kan du nok holde varmen)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa..
Har læste dit første indlæg og kun skimtet de andre indlæg og forslag...
Syntes slet ikke jag kan se det mest indlysende forslag, men det kan være mig der er for hurtig.. men syntes da lige jeg vi bidrage alligevel..
Har du prøvet at kontakte dit forsikringsselskab, om de måske dækker en rep. ??
Mit ville dække.. men har også udvidet rør, samt et rigtigt godt selskab.. men ville da prøve hvis jeg var dig...
Hvis det har været oppe beklager jeg, men gad ikke lige læse det hele... sorry
Mvh Jan
Hej Jan,

Dit forslag er helt super godt, men jeg har prøvet og jeg er desværre ikke dækket ind, hvorfor jeg arbejder lidt med selv at finde en brugbar løsning.
Har et par forslag til hvordan jeg får Pex-røret videre. Jeg kan forestille mig at den kører mod en kant på bunden af blanketten i den næste brønd - så jeg tror at jeg i morgen vil trykke Pex-røret ind igen - så langt som jeg kan. Når jeg igen støder på kanten, vil jeg med min gamle kompressor trykke luft ind i Pex-rør'et og derved få det til at flyde for at komme over kanten 10 meter fremme....

Min anden alternative løsning er at binde en kloakrenseslange (som jeg har til min lille højtryksrenser) fast til Pex-røret og når det ikke kan komme længere ind, så tænde for højtryksrenseren i håb om at Pexrøret løftes lidt..

Andre gode forslag er velkommen.

mvh Erik
øv..øv..øv..
Når du nu får det lavet og gerne inden, var det måske en ide at lave dine wc_er så de skyller ud med max. vandmængde... de der "ingen vands" wc_er er ikke særlig gode venner med betonrør og lavt fald..
Held og lykke med projektet, håber ski du finder den rigtige løsning til de rigtige penge..
Mvh Jan
Annonce
Ja, jeg håber det lykkedes at få røret videre med lidt "hjemme-kontruerede" metoder :-)
Ikke for at være lyseslukker.
Men husk nu at sætte dig ind i hvad der er lovligt og ikke lovligt.. ;-)
// Jan
Bevæbnet med mit pex-rør, en kompressor og min lille højtryksrenser lykkedes det mig at få hul på proppen. Så jeg smuttede en tur i jem&fix og købte endnu 12 meter Pex-rør, samt en stump Pex der er tykkere. Jeg har sat begge rør samen, så 22 meter i alt, hvilket jeg har lykkedes med at føre ned i spulebrønden og gennem skelbrønden.
I dag forsøgte jeg mig med tsunami-metoden. Med tre sandsække blokerede jeg alle afløb, fyldte vand i brønden og skyllede udgangsrøret. Desværre var sandsækkene ikke ordentlig tætte, så jeg fik ikke så meget vand i brønden sm jeg gerne ville (tror ca 500 liter).
Vil en sidste gang ned med Pex-røret og måske spule med HT-renser + endnu en gang tsunami - så kan jeg vidst ikke rigtig gøre mere.

Tak for alle de dejlige hints, som I alle har bidraget med gennem dette projekt :-)

mvh Erik

Her må der vist et lille citat til: " Hvor der en vilje, er der en vej " (vandvej)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det udførte arbejde du har lavet på brønden, SKAL laves af AUT. Kloakmester, det er omfattet af autorisationsloven.
Du kan få problemer med forsikring, da de nok ikke vil dække nogen former for skader, hvis de finder ud af noget af kloak systemet er lavet af ikke AUT. Kloakmester.

Udover skal der i brønde under 1250 mm søges dispensation for at gå ned i dem, hos kommunen digitalt.
Og at gå ned i brønd uden det rigtig sikkerhedsudstyr er sq tåbeligt.

Alle brønde skal VÆRE frit tilgængelig.

Jeg synes du skal tage fat i en kloakmester, der kan filme hele dit kloaksystem igennem, og se hvad der evt. er med dit kloaksystem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis