Kloak, hvem ejer hvad

Har gennem den seneste tid haft problemer med vores afløb. Når der skylles ud i toilettet, stiger vandmængden højt op og det klukker fra diverse afløb. Fik besøg af en slamsuger og fik renset spulebrønden og spulet rent. Den efterfølgende tid gik det fint - alt virkede perfekt, men nu er det ved at været galt igen.

Jeg har endnu ikke kigget ned i spulebrønden, idet den ligger under nogle fliser og skal fritgraves først.

Sidst stod der vand i spulebrønden, så problemet synes at være fra spulebrønden mod det offentlige kloaksystem. Men hven ejer egentlig hvad - hvor går grænsen? Ved spulebrønden eller ved skelgrænsen (har ca 2-3 meter fra spulebrønd til skel)?

mvh Erik

Har gennem den seneste tid haft problemer med... Vis hele indlægget
70 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lyngholm69 på 30-11-2014 16:20

Det er korrekt at der kun er 3-4 meter til skel fra spulebrønden. Men retningen fra afgangsrøret fra spulebrønden går desværre ikke mod vejen, men skråner der i mod mod vejen og ender i en skelbrønd (som er fundet gennem dette projekt ved kloakmesteren pejlede den ved at stikke en sender ind i afgangsrøret). Afstanden fra spulebrønd og skelbrønd er målt til 11,70 m og placeringen er også angivet.
Så vidt jeg har forstået er jeg også ejer af skelbrønden - kommunes har ansvar for udgangsrøret.

Hvordan er det egentlig lavet i kommunes del - er der samlinger af ledningerne fra de enkelte huse i vejen uden der er brønde eller er der altid en udgang fra en brønd til de enkelte huse?
Kan man altid finde en direkte rørledning fra kommunes brønd til min skelbrønd - så vil det jo være simpelt at få denne strækning spulet og se om ikke kloakvandet i min spulebrønd forsvindet ved samme lejlighed?

Helt ærligt, hvad har I gang i? Som jeg har forstået det, prøver du at få løst problemet ved at spule fra din spulebrønd og ud mod brønden i skellet, altså medstrøms. Det er ikke normalt at spule kloaker medstrøms, men derimod plejer man at spule modstrøms, så det  spulede materiale kan spules/løbe væk. Det er kun i tilfælde, hvor det er meget vanskeligt at komme til brønden i skellet, at man spuler medstrøms. I dit tilfælde ville jeg prøve at spule medstrøms og håbe på, at det virker. Efter din skitse skulle der være en chance for, at det lykkes, hvis proppen kun sidder i din del af kloaken. I dit tilfælde ville jeg prøve det og samtidig få filmet røret, så du kan se hvordan det  ser ud. Din løsning med at stikke røret, du har lavet løb i din brønd med, 20 cm. ind i kloakrøret er ikke den bedste ide. Løbet skal være i niveau med til- og afgang.

 

Hvis fotograferingen viser at der ikke er forstoppelser i din del af kloaken, er det normalt forsyningsselskabets opgave at tage sig af resten. Tit er forsyningsselskabet behjælpelige med at undersøge hvor forstoppelsen er ved af et kamera. Prøv at spørge dem.

 

 

 


fase
Jeg er klar over at der normalt spules mod retningen, så der samtidig kan suges. Men proppen ligger fra Spulebrønden og ud mod vejen og desværre er skelbrønden ikke til at nå medmindre der påbegyndes et rimeligt gravearbejde, hvilket selvfølgelig kan blive påkrævet. Det vil dog være vidunderligt om proppen kan spules ud i medløbsretning så der ikke skal graves mere eller om den kan fjernes fra vejen - altså i modløbsretning.
Ja men forsyningsselskabet, vil kræve at der er adgang til skelbrønden, forsyningsselskabet står for kloakken fra skelbrønden og videre ud.
Så står vandet op i skelbrønden, er der forsyningsselskabets "bord".

Skrevet af lyngholm69 på 30-11-2014 22:39
Jeg er klar over at der normalt spules mod retningen, så der samtidig kan suges. Men proppen ligger fra Spulebrønden og ud mod vejen og desværre er skelbrønden ikke til at nå medmindre der påbegyndes et rimeligt gravearbejde, hvilket selvfølgelig kan blive påkrævet. Det vil dog være vidunderligt om proppen kan spules ud i medløbsretning så der ikke skal graves mere eller om den kan fjernes fra vejen - altså i modløbsretning.

Du skal  kke forvente at kunne spule proppen ud med vandværkstryk, der skal en slamsuger med højrtyksspulehoved til d.v.s 160 til 200 bars tryk, så kan du måske få proppen spulet ud i hovedkloaken. Så er dine rør også rensede for snavs for et stykke tid. Det forat der kan suges, at man spuler modstrøms, for vandet løber selv væk. Det er kun i tilfælde af, at  man er nødt til at spule medstrøms, at det kan blive nødvendigt at suge vandet op.

 

 

 


fase
Skrevet af je__ns på 30-11-2014 22:42
Ja men forsyningsselskabet, vil kræve at der er adgang til skelbrønden, forsyningsselskabet står for kloakken fra skelbrønden og videre ud.
Så står vandet op i skelbrønden, er der forsyningsselskabets "bord".
 

Ja det er klart, af den simple grund at det er forsynings skillepunkt. Det er også normalt at forsyningen kikker ned i deres brønd og ser om der står vand i den og gør der det, er det deres problem . Det er min erfaring at forsyningen er flinke til at hjælpe folk med deres problemer.

 

 

 


fase
Annonce
Det ville jo være skønt om jeg kunne finde og grave denne fri, men det ser ikke så lyst ud gundet placeringen... derfor søger jeg helst en løsning hvor proppen skylles ud medstrøms eller modstrøms gennem kommunens hovedledning (hvilket jeg ikke ser som realistisk for der er langt til nærmeste brønd så der er formentlig forgreninger uden brønd).
Har nu køb yderligere 12 meter Pex-rør og sat den sammen med de 10 meter som jeg havde liggende. Endnu en tur i dybet og skubbe skubbe - 10 meter går fint, men rammer så en kant som jeg ikke kunne passerer desværre.... har nu trukket mit Pex-rør op igen lukket dækslet på spulebrønden igen.
I morgen aften forsøger jeg igen - denne gang med 12 meter stykket alene - så kan jeg bedre komme til at dreje det rundt når Pex-røret igen rammer kanten.
Hvis du har et stort træ i nærheden af "dit problem" så kan det meget vel være rødder der er groet ind i kloakken, tæt ved den sidste brønd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 01-12-2014 19:48
Hvis du har et stort træ i nærheden af "dit problem" så kan det meget vel være rødder der er groet ind i kloakken, tæt ved den sidste brønd.
Eller at kloakken er faldet sammen....   En fotogennemgang af kloakken kunne være en ide....

 

 

 

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Eller simpelthen grave ned til kloakken, (det er ikke så kold, når blot spaden kører som svalevinger)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis