Kloak, hvem ejer hvad

Har gennem den seneste tid haft problemer med vores afløb. Når der skylles ud i toilettet, stiger vandmængden højt op og det klukker fra diverse afløb. Fik besøg af en slamsuger og fik renset spulebrønden og spulet rent. Den efterfølgende tid gik det fint - alt virkede perfekt, men nu er det ved at været galt igen.

Jeg har endnu ikke kigget ned i spulebrønden, idet den ligger under nogle fliser og skal fritgraves først.

Sidst stod der vand i spulebrønden, så problemet synes at være fra spulebrønden mod det offentlige kloaksystem. Men hven ejer egentlig hvad - hvor går grænsen? Ved spulebrønden eller ved skelgrænsen (har ca 2-3 meter fra spulebrønd til skel)?

mvh Erik

Har gennem den seneste tid haft problemer med... Vis hele indlægget
70 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

I en af dine først indlæg skriver du at der er 3-4 m til skel.

Derefter er det så kommunens problem. Nu har du jo ordnet din egen brønd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er korrekt at der kun er 3-4 meter til skel fra spulebrønden. Men retningen fra afgangsrøret fra spulebrønden går desværre ikke mod vejen, men skråner der i mod mod vejen og ender i en skelbrønd (som er fundet gennem dette projekt ved kloakmesteren pejlede den ved at stikke en sender ind i afgangsrøret). Afstanden fra spulebrønd og skelbrønd er målt til 11,70 m og placeringen er også angivet.
Så vidt jeg har forstået er jeg også ejer af skelbrønden - kommunes har ansvar for udgangsrøret.

Hvordan er det egentlig lavet i kommunes del - er der samlinger af ledningerne fra de enkelte huse i vejen uden der er brønde eller er der altid en udgang fra en brønd til de enkelte huse?
Kan man altid finde en direkte rørledning fra kommunes brønd til min skelbrønd - så vil det jo være simpelt at få denne strækning spulet og se om ikke kloakvandet i min spulebrønd forsvindet ved samme lejlighed?

Skrevet af ev elmand på 30-11-2014 16:39

Nå sådan ! !
Der kan godt gå flere ledninger på røret, inden der kommer en brønd i vejen.Der går ikke en seperat ledning fra vejbrønd til skelbrønd. Men det er alligevel muligt at komme bagfra til din skelbrønd. HÅBER VI.

Vi boor vist i samme kommune, så jeg finder et link, så kan du selv zoome ind

.http://herning.webgrafkort.dk/Mainpage.aspx


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du finder din vej, og den brønd som du leder vand ud til, står der et nummer og DK XXX BK XXX DK er dækselkote og BK er bundkote.

Der var jeg vist lige hurtig nok. Dette link gælder Herning kommune


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg kan desværre ikke rigtig anvende dit kort for jeg bor i Struer kommune og jeg kan ikke finde tilsvarende for min kommune.

Hvis der er flere tilgange til en hovedledning inden der kommer en brønd ude i vejen - hvordan kan denne så spules bagfra? Altså hvor skal spuledysen kunne finde ind til netop min skelbrønd?

Der kan være flere tilgange. Det betyder at der måske er direkte vej. Men det kan man jo kun gætte om, indtil spulemanden er der. Og vær selv hjemme så kan du få mange guldkorn, de kan deres kram.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg skrev før, kan du ikke få spulet fra vejbrønden, hvis din udløb ikke ender ud der.
Nogle gange et tilløbene bare koblet på hovedledningen, uden at der er en brønd.

Hmm, det kan godt ske at din erfaring er at de kan deres kram, men indtil nu er jeg altså ikke imponeret. Har indtil nu betalt for to gange og jeg tror altså det grundlæggende problem stadig forefindes. Stod det til min kloakmester skal begge brønde graves fri og rørene mellem skiftes - anslået værdi 50000 kr Dkk. Overvejer faktisk at prøve en anden kloakmester - ulempen er at han i princippet starter forfra medmindre jeg tilstede når de arbejder.
Jeg er ræd for at vores kloak tilslutter hovedkloakledningen uden brønd og derfor ikke kan nås fra vejsiden som beskrevet af je_ns. Overvejer at få fat på endnu 10 meter PEX-rør og sætte det sammen for derved at kunne nå 20 meter ind i kloakken fra skelbrønden, såfremt jeg kan skubbe den gennem.

Hvis det var mig, ville jeg ikke tage fat i kloakmester nu, men et firma der kan højtryk spule og med tv inspektion. Din kloakmester kan godt have ret, men det er betryggende at have billeder der be- eller afkræfter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis