Kloak, hvem ejer hvad

Har gennem den seneste tid haft problemer med vores afløb. Når der skylles ud i toilettet, stiger vandmængden højt op og det klukker fra diverse afløb. Fik besøg af en slamsuger og fik renset spulebrønden og spulet rent. Den efterfølgende tid gik det fint - alt virkede perfekt, men nu er det ved at været galt igen.

Jeg har endnu ikke kigget ned i spulebrønden, idet den ligger under nogle fliser og skal fritgraves først.

Sidst stod der vand i spulebrønden, så problemet synes at være fra spulebrønden mod det offentlige kloaksystem. Men hven ejer egentlig hvad - hvor går grænsen? Ved spulebrønden eller ved skelgrænsen (har ca 2-3 meter fra spulebrønd til skel)?

mvh Erik

Har gennem den seneste tid haft problemer med... Vis hele indlægget
70 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har en lille højtryksrenser og en spuledyse til rensning af kloakrør - har overvejet at kravle ned i brønden igen når beton er tør og så skubbe spuleslangen så langt frem som mulig - tænde højtryksrenseren og trække spuleslangen tilbage, således jeg trækker så mange sten med tilbage i brønden som muligt. Ved at skubbe det længere frem i systemet frygter jeg at flytte en eventuel prop videre til den næste brønd, så ligger ca 11 meter fremme, men som ikke kan tilgås med mindre jeg graver flere m3 jord væk, fjerner et stykke hæk og en støttemur. Jeg ved dog ikke om min lille højtryksrenser og spuleslangen kan trække småsten med tilbage - det er jo op ad bakke.

mvh Erik

Du skal naturligvis have dem ud du kan, med din metode, og måske med en lille stykke blik på et bøjelig plast rør. Men når der kommer sådan en "tsunami" så er der ingenting der bliver liggende .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ville i dag frembringe en tsunami ved brug af canvas-poser, snoretræk og en del vand fra det lokale vandværk som foreslået af "ev elmand". Da jeg åbnede dækslet til kloakken, så jeg til min rædsel at der lå kloakvand i blanketten - achhhhh!!!

Fik stigen gjort klar og kravlede ned. Prøvede først at spule med vandslangen for se om vandstanden steg, hvilket den gjorde - så en massiv prop blokerer udgangsrøret et eller andet sted. Jeg havde 10 meter 12mm pexrør liggende, hvilken jeg trykkede igennem og håbede på en pludselig frigivelse af proppen - hvilket desværre udeblev. Så det ser ud til at proppen er mere end 10 meter inde i systemet - næste step er nok desværre endnu et besøg at en spulevogn og denne gang vil jeg være hjemme når de kommer så jeg aktiv ved hvad de udfører... frygter lidt de aldrig har været mere end 10 meter inde i kloakledningen og bare har "tømt" røret og den efterfølgende brød (placeret ca 11-12 meter inde), hvorefter vi igen langsomt har fyldt røret og brøndende op igen.

Jeg vil da mene at en spulevogn burde kunne styre dysen gennem brønd nr to, således denne ikke behøves at blive gravet fri (den ligger endnu dybere og under en støttemur hvor der også er plantet en hæk.
Ved I om dysen på en spulevogn aktivt kan styres retningsmæssigt og om der er kamera monteret så man kan se og styre retningen når der spules?

mvh Erik

Jeg tror ikke dysen kan styres aktiv fra maskinen. Men den følger røret og kan vel blive ledt på vej af blanket i bunden af næste brønd. Men ved du præcis hvor næste brønd er, kan du sikkert godt gravet ned og underhule lidt under hæk, uden at den tager skade.
Som du selv er inde på, så virker min Tsunami kun hvis der er noget aftræk. Mod en massiv prop kan det ingenting gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er ikke sikkert spulevognen, kan ramme igennem gennemløbsbrønden, det kommer helt an på udformningen, det er jo ikke sikkert røret løber lige igennem, man laver jo ofte en brønd hvor der er et "knæk" på ledningen.

Jeg har aldrig hørt om fjernstyrede spuleslanger med kamaraer ....
Så du vil kunne spare en masse penge, på at grave brønden fri.

Har du ikke en skel brønd, eller en ude i vejen, hvis det er galt herfra, er det dit lokale spildevandsselskab, der skal klare det.

Den anden brønd er blevet pejlet, så jeg har en rimelig indikation af hvor den ligger men at grave den fri er et kæmpearbejde for der er stor niveauforskel på grunden. realistisk set tror jeg at jeg skal have fat på en rendegraver for at komme ned til den.

Mit håb er at spuleren kan finde vej gennem den anden brønd så der kommer flow til kommunens hovedrør i vejen og bedst vil det være om hovedet på spuleren kunne styres.

Er der kamera på mens der spules?

Brønd nummer to ligger ved skel og jeg ved der er 11-12 meter fra den spulebrønd som jeg har renoveret blanketten i og jeg har haft et pex rør 10 meter inde i udgangsrøret mellem spulebrønden og skelbrønden for at løsne proppen. Jeg ved at min kloakmester har haft et kamera inde i røret, men hvor langt ved jeg desværre ikke - så jeg påtænker om han måske ikke har været helt i gennem til kommunes rør i vejen og måske har stoppet ved skelbrønden.

mvh Erik
Som nævnt er det bedst at grave brønden fri., det kan jo være i selve brønden det er galt.(og få den forhøjet, så den er til at få adgang til)
Alternativt så få spulet fra din brønd som du har adgang til, så langt det er muligt, og så spule ude fra vejbrønden og så langt ind til dig som det er muligt.

Det jeg har set man kan styre en spuleslange med, er en dyse der spuler lidt på skrå, og så drejer man slangen, så dysen flakser i alle retninger, det lykkes da ofte, men ikke hver gang.
Hmm, tror det vil blive rigtig sværet hvis der ikke er et kamera - hvordan kan man så vide om man er på vej rundt i selve skelbrønden eller er nået videre i skelbrøndens afgangsrør?
Jeg bor på det højeste sted på vejen og mener at kommunens brønd ligger forinden af vejen - 3-4 huse væk... hvis ikke dysen kan styres kan man formentlig ej heller ramme røret ind til vores hus.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis